Vjerojatno ste na društvenim mrežama naišli na “dječje influencere”, ali jeste li pritom bili svjesni činjenice da roditelji koji profitiraju od ove komercijalne aktivnosti, stavljaju djecu u vrlo ranjiv položaj, pa i u opasnost od iskorištavanja?
Ryan Kaji na svojem YouTube kanalu “Ryan's World” ima 35,5 miliona pretplatnika i 2,5 hiljade objavljenih videozapisa, a njegova trenutna neto vrijednost je 35 miliona dolara. Ovaj je kanal za Ryana pokrenula njegova majka 2015. godine te je Ryan u relativno kratkom vremenu, zaradivši 22 milijarde dolara od videa i 26 miliona dolara od personaliziranih linija proizvoda, postao toliko popularan da ga je Forbes 2018. i 2019. godine proglasio najplaćenijim YouTuberom. Izuzev linije igračaka i raznih proizvoda s njegovim licem, Ryan danas ima i vlastitu aplikaciju i video igre te je glumio u vlastitoj emisiji na Nickelodeonu.
Međutim, ono što ovo postignuće izdvaja od postignuća nekih drugih uspješnih pojedinaca na ovoj društvenoj mreži je činjenica da Ryan ima samo 11 godina, a kad je tek počeo snimati video zapise za YouTube, imao je tek tri i po godine.
U penziju s 12 godina?
I nije nimalo čudno da Ryan ima ovoliko pratitelja, s obzirom na to da je posljednjih godina YouTube postao “najpopularnija dadilja na svijetu”, kako je rekao za Forbes 2019. Eyal Baumel, izvršni direktor Yoole, tvrtke za upravljanje digitalnim dječjim zvijezdama. Zapravo, više nije uopće upitno da je ova društvena mreža u današnje vrijeme mnogo popularnija među djecom od televizije. Upravo su se zbog toga proizvođači igračaka i okrenuli oglašavanju putem influencera.
Osim YouTubea, značajan broj djece i tinejdžera provodi vrijeme i na Instagramu. Primjerice, 12-godišnjakinja Pixie Curtis iz Australije, otvorila je svoju internetsku trgovinu mašni za kosu Pixie's Bows, a tokom pandemije, kada je prodaja igračaka porasla na globalnoj razini, pokrenula je i brend igračaka Pixie’s Pix. Firmom i Instagram profilom, na kojem ima 154 hiljade pratitelja i preko 5500 objava, upravlja njezina majka, PR poduzetnica i reality TV ličnost Roxy Jacenko.
Pixiena internetska trgovina igračkama je već u prvom mjesecu ostvarila zaradu od 200 hiljada dolara! Da itekako koristi to stečeno bogatstvo svjedoče i činjenice da je proslava njezinog 11. rođendana koštala nevjerojatnih 40.000 dolara, a kako prenose australijski mediji, ova mlada poduzetnica je i vlasnica Mercedes Benz Gl-a vrijednog 270.000 dolara.
Zato je mnoge iznenadila vijest o tome da se sada, kad je navršila 12 godina i kada je srednja škola “iza ugla”, kako je rekla njezina majka za medije, ova mlada “influencerica” odlučila otići u penziju. Međutim, pogledamo li njezine društvene mreže, jasno je da nije od Instagrama u cijelosti, već samo od promocije svojih proizvoda – koji se zapravo i dalje mogu naručiti. Naime, Pixie, odnosno njezina majka i dalje na gotovo dnevnoj bazi objavljuje fotografije svoje kćeri, koje osim vrlo luksuznog života i raznih putovanja uključuju i promoviranje marki drugih proizvoda.
Lukrativna industrija oglašavanja
U proteklih nekoliko godina “kidfluenseri” – djeca čije slike i video zapisi slobodno cirkuliraju u online prostoru na različitim platformama društvenih medija, zahvaljujući kojemu djeca odnosno njihovi roditelji i skrbnici zarađuju veliki novac od sponzora – generirali su industriju oglašavanja na društvenim mrežama u vrijednosti 8 milijardi dolara. Pritom, ona vrlo “uspješna” djeca “okreću” i do 26 milijuna dolara godišnje, što od oglašavanja, što od dijeljenja sponzoriranog sadržaja, pokazuju istraživanja.
Forbes je 2019. godine saznao da brendovi takvim influencerima plaćaju od 10.000 do 15.000 dolara za promotivnu objavu na Instagramu, dok se za sponzorirani video na YouTubeu može zaraditi 45.000 dolara. Naravno, cijena mnogo ovisi i o broju pratitelja, odnosno dosegu koji profil djeteta može ostvariti.
S obzirom na to da većina tih platformi zahtijeva da korisnici imaju najmanje 13, ali često se traži i 16 ili više godina kako bi kreirali profile, račune djece vode njihovi roditelji ili plaćeni PR-ovci. A činjenica da roditelji ili skrbnici imaju mogućnost profitirati od sudjelovanja djece u ovoj komercijalnoj aktivnosti, djecu stavlja u vrlo ranjiv položaj, pa i opasnost od iskorištavanja. Štoviše, nekoj djeci su zbog navedenog “angažmana” ugrožena osnovna prava poput prava na obrazovanje ili igru.
Najvažnija je dobrobit djeteta
Stručnjaci objašnjavaju da je moguće da roditelji koji su svoju djecu gurnuli u ovakvu vrstu posla, ne vide ništa loše u tome. Opravdavaju se činjenicom da su djeca to sama izabrala i da je ovo super prilika da rano nauče neke poduzetničke vještine. Međutim, ti isti roditelji zaboravljaju da izlaganja života svoje djece velikoj publici koja pomno prati njihov razvoj i zadire u njihovu privatnost može biti vrlo opasna.