Mnoštvo je pametnih i talentovanih osoba koje su donekle profesionalno “zalutali” i svoje kapacitete troše na poslovima u kojima se ne pronalaze. Mnogi među njima znaju šta vole i u čemu bi se profesionalno mogli ostvariti, ali im se čini kasno, zbog vremena, energije i novca uloženih u obrazovanje, koje ih je donekle definisalo i odredilo im životne puteve.
Kako bi pomogla mladim ljudima u njihovoj važnoj životnoj prekretnici i pronašla rješenje, Asima Bratanović je osnovala agenciju Caree4Me gdje pruža usluge profesionalne orijentacije i savjetovanja u oblasti razvoja karijere, kao i odabira i razvoja uposlenih u organizacijskom kontekstu.
Često se u životu susrećemo sa osobama čije obrazovanje i karijera nemaju dodira jedno s drugim, ljudi se pronalaze u poslovima za koje se nisu obrazovali ili suprotno od toga, rade poslove u kojima nisu sretni i za koje nemaju afinitete. Ako govorimo o poslovnom usmjeravanju, pojasnite nam gdje se dogodila sistemska greška i šta je potrebno uraditi da se ponudi rješenje?
Egzistencijalni razlozi su većinom motiv ljudima da rade poslove u kojima ne uživaju i u kojima se uopšte ne pronalaze. Čak ih vrlo često takvi poslovi čine nesretnima, ali oni ih uprkos tome nastavljaju raditi. Kada ste nesretni i nezadovoljni jer radite posao u kojem ne uživate, a sve da biste se osjećali korisnim ili kako biste prehranili svoju porodicu, upravo oni to najčešće vide i osjete.
Interesi vam govore šta je to što vas zanima, šta vas raduje i u šta ste spremni uložiti svoje vrijeme i energiju. Interes prema nekoj oblasti predstavlja najveći razlog za učenje i savladavanje nečeg. Jako je važno, da posao koji obavljamo uključuje više zadataka u kojima uživamo.
Profesionalno usmjerena osoba je osoba koja je potencijalno više efikasna u poslovima koje obavlja, a možemo reći i sretnija. O čemu se zapravo radi?
Radi se o stručnosti i o motivaciji, proizašloj upravo iz osjećaja stručnosti. Profesionalno usmjeravanje podrazumijeva otkrivanje interesa, ličnih osobina i sposobnosti osobe, te njihovo posmatranje u kontekstu obrazovanja i zanimanja. To znači da uz profesionalno usmjeravanje osoba dobija uvid u vlastite potencijale i aspiracije prema određenoj oblasti. Ukoliko pratite svoje interese i aspiracije tokom školovanja i odabira karijere, to znači da ćete se razvijati unutar polja koje vam najviše odgovara i za koji posjedujete najviše potencijala. Sasvim je prirodno i logično, da će vam takvo obrazovanje i posvećenost svojim talentima omogućiti iznimnu stručnost i profesionalnost u toj oblasti.
Kada je vrijeme da se osoba krene profesionalno usmjeravati, odnosno, u kojoj starosnoj dobi je taj proces najefikasniji?
Profesionalna orijentacija može biti primarna i sekundarna. Primarna profesionalna orijentacija se odnosi na odabir škole, a sekundarna na promjenu karijere.
Dakle, kada je riječ o primarnoj profesionalnoj orijentaciji, najbolje bi bilo da sam proces dijete prođe već pri kraju osnovne škole, prije nego se odluči u kojem pravcu će nastaviti svoje školovanje. Međutim, potrebno je da dosta ranije, tokom osnovne škole, učitelji obraćaju pažnju na svako dijete pojedinačno. To je zaista moguće i ne zahtjeva ništa više napora ili vremena, već samo posvećenost i želju učitelja da primjeti potencijal i talenat svakog djeteta.
Na koji način se proces profesionalnog usmjeravanja može raditi sa osobama kojima je to potrebno?
U procesu profesionalne orijentacije, najprije je potrebno utvrditi afinitete, interese, kao i potencijale i karakteristike učenika ili bilo koje druge osobe. Potom kroz proces savjetovanja i dodatnog upoznavanja sa različitim profesijama i zanimanjima, pomoći osobi da se razvija u smjeru koji odgovara upravo njenim karakteristikama. Postoji baterija psiholoških testova, kreirana upravo za potrebe profesionalnog usmjeravanja. Testovi se obično koriste u različitim kombinacijama, kako bi se dobila cjelovita i pouzdana slika osobe. Najpouzdaniji pristup testiranju podrazumijeva procjenu osobina ličnosti, emocionalnost, interese, sposobnosti, suočavanje sa stresnim situacijama, izvore motivacije i sl., te posmatranje istih u kontekstu obrazovanja, odnosno zanimanja.
Agencija Career4Me pruža usluge profesionalnog savjetovanja u oblasti razvoja karijere, kao i odabira i razvoja uposlenih u organizacijskom kontekstu. Upoznajte nas sa Vašim konceptom?
Naš mali tim psihologa u Career4Me, radi profesionalnu orijentaciju sa svim uzrastima, uključujući školarce ali i odrasle. Naš pristup je jako individualiziran i prilagođen je svakom klijentu posebno, zbog čega i sama profesionalna orijentacija traje malo duže. Upotrebom opsežne baterije psihologijskih testova, koji nam omogućavaju detaljnu procjenu klijenta, te uz razgovore, kreiramo cjelovitu sliku osobe, a potom izrađujemo njen lični profil. Na osnovu procjene, u toku profesionalne orijentacije, pružamo savjetovanje, o tome koje oblasti obrazovanja odnosno zanimanja su u najboljem skladu sa karaktersitima i gdje bi trebalo usmjeriti potrebnu energiju i vrijeme.
Organizujemo i talent radionice, koje traju kao jedan vid instant kursa, a koncipirane su na jako interesantan način i vođene od mladih talentovanih ljudi iz različitih oblasti. Cilj radionica je jako jasan, a to je upoznati školarce (osnovce i srednjoškolce), sa različitim oblastima obrazovanja i zanimanjima, o kojima im se dovoljno ne priča. Na našim radionicama, djeca se upoznaju sa modernim i nestandardnim oblastima, poput dizajna, develepinga, fotografije, muzičke produkcije i sl., za koje mladi najčešće čuju tek onda kada su se već odlučili da studiraju ili da rade nešto drugo. Naš cilj nije da djeca nakon naših radionica savladaju nekom vještinom, već da mogu reći „ ovo mi je super, ovo je za mene“ ili „ ovo nisam baš ja, idem dalje da istražujem.“ Osim usluga usmjerenih na razvoj potencijala i odabir karijere, također pružamo i usuge psihološkog savjetovanja, na temelju obrazovanja u oblasti psihoterapijskog pravca Transakciona Analiza.
Da li osoba može biti stara da promijeni svoju karijeru?
Apsolutno ne. Mnogo poznatih i uspješnih ljudi je svoje karijere razvilo u nekoj kasnijoj dobi. Kod nas se tek razvija samostalno poduzetništvo, gdje je sve više i više onih koji napuštaju dugogodišnje i sigurne poslove, kako bi radili nešto sasvim drugo, obično ono što vole i u čemu se pronalaze. Takvi ljudi najčešće ostvare uspjeh, jer nezamislivo je raditi nešto što voliš, uživati
u tome u svakom momentu, a ne ostvariti uspjeh. Na našim prostorima još uvijek vlada jedna kolektivna sumnja i strah od prekvalifikacije ili čak studiranja i početka učenja u nekoj srednjoj životnoj dobi, jer su naši ljudi sebi postavili imaginarne rokove za puno toga. Međutim, takav stav je pogrešan, jer bi se na individualnom, društvenom ali i ekonomskom nivou, stvari sigurno drastično mijenjale na bolje, kada bi se ljudi educirali i savladavali različite vještine u bilo kojoj životnoj dobi i postajali stručnjaci i majstori svog posla.