Trgovinski sporazum između SAD-a i EU-a, postignut u nedjelju u plesnoj dvorani u golf resortu Donalda Trumpa u Škotskoj, naišao je na oštre kritike francuskog premijera i poslovnih lidera širom Njemačke.
Sporazum, kojim će se nametnuti 15%-tne carine na gotovo sav europski izvoz u SAD, uključujući automobile, ukida prijetnju 30%-tnih uvoznih carina, ali to je također i sasvim druga stvarnost od nulte carine na uvoz i izvoz koju je EU u početku ponudila.
To također znači da će se europski izvoznici u SAD suočiti s više nego trostruko većom prosječnom carinom od 4,8% koja je sada na snazi, a pregovori će se nastaviti o čeliku, koji se još uvijek suočava s carinom od 50%, avioindustriji i upitniku o budućim preprekama izvozu lijekova.
Francuski premijer François Bayrou rekao je da se Europa pokorila SAD-u na “mračni dan” za uniju. “Mračan je dan kada savez slobodnih naroda, okupljenih kako bi potvrdili svoje vrijednosti i branili svoje interese, odlučuje na pokornost”, objavio je Bayrou na X-u.
Njemački kancelar Friedrich Merz brzo je pozdravio sporazum, rekavši da se njime izbjegava “nepotrebna eskalacija u transatlantskim trgovinskim odnosima” i sprječava potencijalno štetan trgovinski rat.
Njemački izvoznici bili su manje oduševljeni. Moćna federacija industrijskih grupa BDI izjavila je da će sporazum imati “značajne negativne posljedice”, dok je njemačko udruženje hemijske trgovine VCI reklo da je sporazum ostavio “previsoke” stope.
Također je jasno da će američka carina od 15% na automobilske proizvode predstavljati teret za njemačke automobilske kompanije tokom njihove transformacije, što će utjecati na prodaju i profit.
Predsjednica federacije automobilske industrije VDA, Hildegard Müller, izjavila je da je “fundamentalno pozitivno” što je postignut okvirni sporazum, ali je upozorila na ogromne troškove koji dolaze.
Europske berze dosegle su najviši nivo u četiri mjeseca na početku trgovanja u ponedjeljak, zbog olakšanja što je postignut dogovor. Njemački DAX skočio je za 0,86%, a francuski indeks Cac 40 porastao je za 1,1%.
Irska, jedan od najvećih izvoznika EU u SAD, u nedjelju je izjavila da pozdravlja sporazum jer donosi “mjeru prijeko potrebne sigurnosti”, ali da “žali” zbog osnovne carine.
“Pobjeda za Trumpa”
Francuski ministar za Europu, Benjamin Haddad, u ponedjeljak je izjavio da će sporazum osigurati “privremenu stabilnost… ali da je neuravnotežen”.
Njemačka banka Berenberg izjavila je da je sporazum okončao “paralirajuću neizvjesnost”, ali i da je to pobjeda za Trumpa.
“Izvrsno je imati dogovor. Međutim, u dva glavna aspekta ishod je i dalje puno gori od situacije prije nego što je Trump započeo svoju novu rundu trgovinskih ratova početkom ove godine“, rekao je Holger Schmieding, glavni ekonomist Berenberga.
“Dodatne američke tarife naštetit će i SAD-u i EU. Za Europu je šteta uglavnom na početku”, rekao je Schmieding klijentima u ponedjeljak ujutro.
“Sporazum je asimetričan. SAD se izvlači sa značajnim povećanjem carina na uvoz iz EU i uz to osigurava daljnje ustupke EU. U svom očitom mentalitetu nulte sume, Trump to može proglasiti ‘pobjedom’ za sebe”, dodao je Schmieding.
Italijanska banka UniCredit također je izjavila da je Trump izvukao korist iz EU. “Je li ovo dobar dogovor za EU? Vjerovatno ne. Ishod je uvelike asimetričan i ostavlja američke tarife na uvoz robe iz EU na puno višim razinama od tarifa EU na uvoz iz SAD-a”, rekla je UniCredit klijentima.
“Najbolje što smo mogli dobiti”
“Petnaest posto ne treba podcijeniti, ali to je najbolje što smo mogli dobiti”, priznala je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen.
U početku je EU pokušala oštro pritisnuti SAD prijeteći, ali privremeno obustavljajući mjere odmazde u vrijednosti od 21 milijarde eura u aprilu, te dodajući još jedan popis američkog uvoza u vrijednosti od 73 milijarde eura koji će biti oporezovan ranije ovog mjeseca.
No, nakon NATO-ovog summita u junu, preokrenulo se prema brzom dogovoru u britanskom stilu, zamjenjujući sveobuhvatni trgovinski sporazum Trumpovim obećanjima o sigurnosti i odbrani.
Nasuprot tome, Kina, koja je prijetila SAD-u nizom tarifa, još uvijek pregovara s Trumpom, koji je tokom vikenda zamrznuo ograničenja transfera tehnologije kako bi stvorio prostor za sporazum s Pekingom.
Berenberg je rekao da će sporazum utjecati na njemačku privredu, ali da će pad rasta biti nadoknađen nedavnim paketom poticaja rasta Bundestaga, dodaje se.
EU se zalagala za kompromis oko čelika koji bi omogućio određenu kvotu u SAD prije uvođenja carina. Trump je to, čini se, isključio, rekavši da čelik “ostaje kakav jest”, ali von der Leyen je kasnije inzistirala da će se “carine smanjiti i uspostaviti sistem kvota” za čelik.
Također je isključio izuzeće za farmaceutske proizvode, ali je kasnije von der Leyen rekla da će se carina od 15% primjenjivati na izvoz lijekova iz EU te da sve ostale carine ovise o američkom predsjedniku.
EU sada podliježe carini od 25% na automobile, 50% na čelik i aluminij te opće carini od 10%, koju je Washington prijetio povećanjem na 30% u slučaju izlaska iz EU bez dogovora.
Blok se snažno zalagao za izuzeća od carina za ključne industrije, od aviona do žestokih pića, a automobilska industrija, ključna za Francusku i Njemačku, već se oporavlja od dosad uvedenih nameta.