Trenutno gotovo 600 brodova čeka na iskrcaj, odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. To je dvostruko više nego početkom godine.
Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hong Kongu i Shenzenu zbog čega drastično rastu cijene svih vrsta robe u Evropi i Americi, a što je posljedica ogromnog porasta troškova transporta robe, piše Financial Times.
“Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama”
Najgore je u južnoj Kini gdje je protekle sedmice luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Iako su vremenske neprilike česte u globalnom pomorskom prijevozu, u ovom trenutku to je samo dodatan problem s obzirom na post-pandemijsku krizu.
Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u augustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dvije sedmice.
“Lanci opskrbe pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđen nivo”, rekao je Simon Heaney, analitičar pomorske konsultantske kuće Drewry.
“Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama”, dodao je.
Drastičan skok
Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcaj i iskrcaj.
Probleme dodatno produbljuje i to što dio brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u cijelom lancu otpreme robe. Poremećaji u lancima opskrbe tako se odražavaju i na ranije spomenute cijene brodskog prijevoza.
Prosječna globalna cijena prijevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Freightosa.
Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih tvrtki na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prijevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u veljači 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.
Koliko će kriza trajati?
Neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebno ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.
“Ulazimo u zimski period na sjevernoj polutci što će donijeti uobičajene izazove – snijeg, vjetar i zatvaranje lučkih terminala. Ne znamo šta se sve može dogoditi”, kaže Lars Mikael Jensen, direktor globalne oceanske mreže u danskom Maersku, najvećem svjetskom kontejnerskom prijevozniku.
Jensen dodaje da ne može prosuditi je li najgore prošlo. U Europi brodovi dugo čekaju na ukrcaj i iskrcaj ispred luka u Hamburgu i Antwerpenu. S druge strane, plovila relativno brzo dolaze na vez u Rotterdamu i britanskom Felixstoweu, ali to ne znači da te luke nemaju problema.
Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama sada stoji ovako: najmanje se čeka u Shenzenu (1 do 2 dana), potom slijedi Šangaj/Ningbo (1 do 3 dana), pa slijede Rotterdam (do šest dana) i Savannah (šest do sedam dana), a najgore je u Los Angelesu/Long Beachu (sedam do 12 dana).
Naime, zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih riječnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema ko odvesti. Krajem prošle sedmice Felixstowe bila je najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga dio tereta za Britaniju preusmjerio u evropske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.
Bolja situacija nije ni na američkoj zapadnoj obali. Iako je broj brodova koji čekaju ispred pacifičkih luka pao s rekordnih rujanskih 76 na sadašnjih 57, nedovoljan broj lučkih i transportnih radnika doveo je do 12-dnevnog čekanja. Međutim, američke su luke i trenutno uvjerljivo najneučinkovitije u svijetu.
U odnosu na stanje prije pandemije, iskrcaj brodova u lukama Los Angeles i Long Beach traje tri puta duže. Za poređenje, velike kineske luke koje rade non-stop svih sedam dana u sedmici produžile su vrijeme iskrcaja za samo 20 posto, pokazuju podaci IHS Markita.
Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsjednik Joe Biden zatražio povećanje kapaciteta od željezničkih i cestovnih prijevoznika te luka. Velike kompanije poput Walmarta i UPS-a najavile su da će se dodatno angažirati u bržoj otpremi robe.