Zaključno sa 20. septembrom, ovog mjeseca isplaćeno je 4,3 miliona KM, a pomoć su dobila 15.233 radnika dok su isplatu izvršila 353 poslodavca, piše Tuzlainfo.ba.
Porezna uprava FBiH je pojasnila primjenu Uredbe o isplati pomoći od strane poslodavaca, a sve što trebaju o Uredbi i radnici i poslodavci, donosimo u nastavku.
Uredbom o isplati pomoći od strane poslodavaca, koja je objavljena u Službenim novinama Federacije BiH broj: 56/24 od 19.7.2024. godine, a stupila na snagu 27.7.2024. godine, uređuje se pravo na isplatu pomoći od strane poslodavca, dinamika i način realizacije isplate.i od strane poslodavca, dinamika i način realizacije isplate
Članom 3. Uredbe propisano je da poslodavac može izvršiti isplatu pomoći, što znači da je data mogućnost, a ne obaveza poslodavcima za isplatu.
Shodno Uredbi pravo na pomoć, usljed inflatornog rasta cijena, ima lice koje ima zasnovan radni odnos sa poslodavcem u skladu sa članom 4. Zakona o radu.
Poslodavac može, na osnovu Uredbe, izvršiti isplatu pomoći u maksimalnom iznosu do 2.768,00 KM.
Ograničen je maksimalan iznos koji se po ovom osnovu može isplatiti, ali poslodavac može isplatiti i manji iznos.
Isplata pomoći
Pomoć se može isplatiti u periodu od dana stupanja na snagu ove Uredbe odnosno od 27.7.2024. godine do 31.12.2024. godine, tj. najkasnije do dana prestanka važenja ove Uredbe.
Isplata pomoći se vrši isključivo na transakcijske račune radnika.
Ova vrsta pomoći ne smatra se plaćom ili naknadom plaće prema odredbama Zakona o radu i pomoć u smislu ove Uredbe ne podliježe oporezivanju porezom na dohodak shodno Pravilniku o dopuni pravilnika o primjeni zakona o porezu na dohodak (“Službene novine Federacije BiH”,broj: 57/24).
Isplata pomoći može se izvršiti do šest tranši (dijelova), s tim da ukupan iznos ne može preći iznos od 2.768,00 KM.
Pomoć se može isplatiti i jednokratnom tranšom.
Poslodavac je dužan donijeti interni akt (npr. odluku, pravilnik) kojim će se, između ostalog, urediti iznos pomoći, datum isplate, broj tranši i uslovi isplate.
Pojedinačni akti, koje donosi poslodavac za ostvarivanje prava na pomoć iz Uredbe, obavezno se donose u pisanom obliku.
Svi zaposlenici imaju pravo na isplatu pomoći koji su zatečeni u radnom odnosu na dan donošenja prethodno navedenog internog akta, bez diskriminacije na bilo koji način. Izuzetno, ukoliko zaposleniku prestane radni odnos, poslodavac koji pomoć isplaćuje u više tranši nema obavezu isplate preostalih tranši zaposleniku nakon prestanka radnog odnosa.
U skladu sa Uredbom poslodavac je dužan do 15. u mjesecu za protekli mjesec u kojem je izvršena isplata pomoći ili dijela pomoći, dostaviti nadležnoj Poreznoj ispostavi Izvještaj o isplati pomoći (npr. za mjesec juli do 15. augusta, za august do 15. septembra… za decembar do 15. januara 2025. godine).
Izvještaj o isplati pomoći se podnosi na propisanom obrascu koji je sastavni dio Uredbe.
Propisani obrazac je dostupan na web-stranici Porezne uprave Federacije BiH na lokaciji https://www.pufbih.ba/v1/novosti/obavjestenja.
Navedeni obrazac Izvještaja porezni obveznik dužan je dostaviti putem elektronske pošte na adresu uredba@fpu.gov.ba ili lično ili putem pošte kao preporučenu pošiljku nadležnoj poreznoj ispostavi prema sjedištu.
Ukoliko je Izvještaj dostavljen putem elektronske pošte isti nije potrebno dostavljati u nadležnu poreznu ispostavu.
Porezna uprava će na osnovu dostavljenih izvještaja poreznih obveznika sačiniti izvještaj prema Federalnom ministarstvu finansija..
Na osnovu podnesenih Izvještaja o isplati pomoći u skladu sa Uredbom za 7. mjesec 2024. godine, uočene su određene nepravilnosti kod podnošenja izvještaja, kao što su npr.:
- u Izvještaju su navedeni pogrešni ili nepotpuni podaci, na primjer:
- u polje “JIB” unesen je pogrešan JIB;
- kod unosa mjeseca za koji se podnosi Izvještaj, nije naveden mjesec u kojem je izvršena isplata već period, npr. 7-12, ili podatak o mjesecu uopće nije popunjen; ili se Izvještaj podnosi za period (mjesece) prije stupanja na snagu nove Uredbe;
- podatak o broju tranši je veći od 6, a propisana je mogućnost isplate u maksimalno 6 tranši;
- Izvještaj nije potpun jer je izostavljen potpis, pečat i datum predavanja;
- Izvještaj se dostavlja na neadekvatnom obrascu odnosno onom koji nije propisan;
- U slučaju dostavljanja podataka za poslovne jedinice iz Republike Srpske, upisan je JIB osnovnog subjekta u
- Republici Srpskoj, a potrebno je upisati JIB poslovne jedinice sa sjedištem u Federaciji BiH.
Također, na osnovu uočenih nepravilnosti, iz Porezne uprave skreću pažnju i na sljedeće:
- U drugom dijelu Izvještaja – Podaci o isplaćenoj pomoći, u koloni “Ukupan broj radnika kojima je pomoć isplaćena” treba se navesti ukupan broj radnika kojima je isplaćena pomoć u konkretnom mjesecu za koji se podnosi Izvještaj;
- U koloni “Ukupan iznos isplaćene pomoći za izvještajni mjesec” potrebno je navesti ukupan iznos isplaćene pomoći za konkretan mjesec, tj. broj radnika x iznos pomoći po radniku = ukupan iznos isplaćene pomoći.
- U koloni “Broj tranši u kojima se pomoć isplaćuje” upisuje se broj tranši koji je naveden u internom aktu, a koji je poslodavac dužan donijeti u skladu sa Uredbom, s tim da se isplata pomoći može izvršiti u maksimalno šest tranši.
Porezna uprava je, imajući u vidu uočene nepravilnosti, pozvala poslodavce – isplatioce pomoći da vode računa o tačnosti podataka koje budu dostavljali za naredne mjesece.