Francuska može samostalno razviti borbeni avion nove generacije ukoliko ne dođe do dogovora s Njemačkom o programu Future Combat Air System (FCAS), izjavio je u srijedu francuski zvaničnik maloj grupi novinara.
“Ako ne uspijemo postići sporazum o FCAS-u, nema razloga za brigu jer je Francuska već proizvodila, zna kako da proizvodi i proizvodit će borbeni avion sama”, rekao je zvaničnik koji je zatražio anonimnost zbog osjetljivosti teme. “Sama ne znači samo u Francuskoj, mogli bismo uključiti europski ekosistem podizvođača”.
Ova izjava dolazi u trenutku rastućih tenzija između Pariza i Berlina, te ukazuje da Francuska nije spremna po svaku cijenu ostati u programu.
Prema pisanju Politica, Njemačka razmatra mogućnost da, ukoliko do dogovora s Francuskom ne dođe do kraja godine, pronađe zamjenu u Švedskoj ili čak Ujedinjenom Kraljevstvu.
U utorak su i francuski Dassault Aviation i njemački Airbus Defence and Space izjavili da mogu razviti borbeni avion nove generacije i bez međusobne saradnje. Iako Dassault posjeduje tehničke kapacitete za izradu aviona, ostaje nejasno da li Francuska može finansirati projekat bez europskih partnera.
Program FCAS pokrenule su 2017. godine Francuska i Njemačka, a kasnije mu se pridružila i Španija. Cilj je zamijeniti francuski Rafale i Eurofighter Typhoon do 2040., a o tom roku se, prema francuskim zvaničnicima, “ne pregovara”.
Francuski predsjednik Emmanuel Macron mogao bi početkom oktobra otputovati u Njemačku, dok će se ministri odbrane Francuske, Njemačke i Španije sastati istog mjeseca kako bi raspravljali o FCAS-u. Dodatnu neizvjesnost donosi i činjenica da još nije imenovan nasljednik Sebastiena Lecornua, koji je početkom septembra prešao s pozicije ministra oružanih snaga na funkciju premijera.
Glavni spor u pregovorima je pitanje odlučivanja u razvoju aviona New Generation Fighter (NGF). Dassault Aviation traži veći uticaj, upozoravajući da bi postojeća struktura upravljanja mogla izazvati kašnjenja.
“Nisam protiv projekta, ali kada Njemačka kaže da će isključiti Francusku, zar vas to ne zabrinjava”, upitao je direktor Dassaulta Eric Trappier francuskim poslanicima u srijedu, dodavši da se bez stvaranja snažne dinamike teško dolazi do rezultata.
Francuska je više puta naglašavala da kašnjenja nisu prihvatljiva, između ostalog jer će avion nove generacije biti dio francuskog nuklearnog odvraćanja. Također je izražena sumnja da trenutna organizaciona struktura može garantovati isporuku projekta na vrijeme.
Zvaničnik je dodatno naglasio da bi povećanje francuskog udjela u razvoju NGF-a moglo biti kompenzovano većim doprinosom drugih partnera u ostalim segmentima programa.
Još jedno otvoreno pitanje je težina aviona: Francuska preferira model od 15 tona, pogodan za slijetanje na nosače aviona, dok Njemačka zagovara 18-tonski avion namijenjen vazdušnoj nadmoći. Prema francuskim stavovima, teži model bi zahtijevao snažniji motor i mogao izazvati dodatna kašnjenja.
“Ako imamo divergentne potrebe s Njemačkom ili Španijom, ne možemo sebi dozvoliti mjesece kašnjenja. Ako su potrebe različite, to moramo jasno reći“, zaključio je francuski zvaničnik.