Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine objavio je Izvještaj o obavljenoj finansijskoj reviziji Predsjedništva Bosne i Hercegovine za 2024. godinu.
Ukupni rashodi za upotrebu službenih vozila sa 31.12.2024. godine iznose 575.661 KM. Značajni izdaci se odnose na izdatke za gorivo (225.052 KM), izdatke za materijal i usluge za održavanje vozila (198.441 KM), auto-gume (32.184 KM) te usluge pranja vozila (47.062 KM).
Predsjedništvo je u 2024. godini provodilo analizu ekonomičnosti obnavljanja i održavanja voznog parka za period 2022 – 2024. godina. Po izvršenoj analizi, u cilju racionalizacije troškova, donesena je odluka o prodaji šest dotrajalih i neekonomičnih službenih vozila. Po provedenoj licitaciji izvršena je prodaja tri vozila, dok za preostala tri vozila nije bilo zainteresovanih kupaca. Izdaci za upotrebu službenih vozila, u odnosu na prethodnu godinu, su manji za 36.000 KM.
“Međutim, i pored preduzetih aktivnosti, za pojedina vozila su evidentirani značajni troškovi održavanja i popravke. Tako je u tekućoj godini za održavanje Audi A8, koji je nabavljen 2012. godine, utrošeno 17.543 KM, za održavanje Audija A8 utrošeno je 14.092 KM, dok je za BMW X5, čija godina proizvodnje je 2011. utrošeno 13.776 KM. Po pitanju racionalnog korištenja budžetskih sredstava odobrenih za upotrebu službenih vozila dali smo preporuku u prethodnoj godini, te smo na osnovu prezentovanog ocijenili da je realizacija iste u toku, a što će biti predmetom daljeg praćenja do okončanja implementacije”, navodi se.
Reprezentacija
Ukupni troškovi reprezentacije u Predsjedništvu za 2024. godinu iznose 288.584 KM.
“Uvidom u pojedine račune kojima se pravda eksterna reprezentacija konstatovali smo da je i dalje u određenim slučajevima zabilješka o povodu nastanka troška uopštena i štura (radni ručak, službene aktivnosti). Ovako sačinjene zabilješke nisu adekvatne i dovoljne za utvrđivanje osnovanosti i opravdanosti za priznavanje nastalog troška reprezentacije. Potrebno je obezbijediti da zabilješke o povodu nastanka troška budu adekvatno sačinjene, a kako bi se dokumentovalo da su budžetska sredstva odobrena za troškove reprezentacije korišćena namjenski i transparentno”, navodi se.
Zapošljavanje
Predsjedništvo je u toku godine s jednim zaposlenikom zaključilo dva ugovora o radu na određeno vrijeme na period od po tri mjeseca bez raspisivanja javnog oglasa. Zakonom o radu u institucijama BiH je omogućen prijem u radni odnos na određeno vrijeme do tri mjeseca bez raspisivanja javnog oglasa, kada zbog hitnosti obavljanja posla, iznenadnog povećanja obima posla ili iznenadnog odsustva zaposlenog nije moguće blagovremeno provesti javni oglas.
“Iz svega navedenog može se zaključiti da je Predsjedništvo postupilo suprotno predmetnim odredbama navedenih zakona, s obzirom na to da je vršeno zapošljavanje na određeno vrijeme duže od tri mjeseca bez raspisivanja javnog oglasa. Smatramo da zapošljavanje putem ugovora o radu na određeno vrijeme bez provedene konkursne procedure predstavlja netransparentan način zapošljavanja”, navodi se.
Komentar Predsjedništva
Predsjedništvo je u ostavljenom roku dostavilo komentare na Nacrt izvještaja o obavljenoj finansijskoj reviziji za 2024. godinu.
“U dostavljenim komentarima Predsjedništvo je dalo osvrt po svim datim preporukama i najvećim dijelom je potvrdilo naše nalaze i date preporuke, uz ponovljene konstatacije koje su nam prezentovane tokom revizije ili su navedene aktivnosti koje se planiraju preduzeti na realizaciji datih preporuka. Komentare dostavljene na tačku 8. Zapošljavanje i status zaposlenih (angažovanih) lica i tačku 9. Javne nabavke nismo mogli prihvatiti, jer nisu dostavljene nove činjenice ili dokazi koji bi utjecali na promjenu nalaza i datih preporuka. Prihvaćen je komentar vezan za terminologiju u okviru skretanja pažnje na usklađenost. Detaljno objašnjenje razloga neprihvaćanja komentara Predsjedništva dato je u odgovoru Kancelarije za reviziju koji je dostavljen rukovodstvu Predsjedništva uz konačan Izvještaj o obavljenoj finansijskoj reviziji za 2024. godinu”, zaključeno je u Izvještaju.
Kako je navedeno u Izvještaju, revizija obuhvata: bilans stanja na
31.12.2024. godine, pregled prihoda, primitaka i finansiranja po
ekonomskim kategorijama, pregled rashoda i izdataka po ekonomskim
kategorijama, posebne podatke o platama i broju zaposlenih, pregled
dinamike zapošljavanja, pregled stalnih sredstava u obliku stvari i
prava, pregled kapitalnih ulaganja po vrstama i projektima, pregled
doznaka iz tekuće rezerve budžeta, te analizu izvršenja budžeta –
tekstualni dio, za godinu koja završava na taj dan.U Izvještaju o obavljenoj finansijskoj reviziji za 2024. godinu dato je deset preporuka (pet novih i pet ponovljenih).”U prethodnom Izvještaju o obavljenoj finansijskoj reviziji
Predsjedništva, Kancelarija za reviziju je dala preporuke u cilju
otklanjanja uočenih nepravilnosti, nedostataka i slabosti. Tokom
obavljanja revizije za 2024. godinu ocijenili smo da je Predsjedništvo,
od ukupno 10 prethodno datih preporuka, realizovalo tri, realizacija
dvije preporuke je u toku, dok pet preporuka nije realizovano”, navodi
se.Napominju da je njihova prva preporuka bila da Predsjedništvo treba
preduzeti sve potrebne aktivnosti u cilju uspostavljanja funkcije
interne revizije.”Na osnovu provedene revizije utvrdili smo da sistem internih
kontrola u Predsjedništvu nije na zadovoljavajućem nivou u procesu
pravdanja troškova reprezentacije, zapošljavanja i angažovanja lica,
javnih nabavki i drugim procesima. Uspostavljanje funkcije interne
revizije u Predsjedništvu je od primarnog značaja kako za samu
instituciju, tako i za uspostavljanje i razvoj sveukupnog sistema
internih kontrola u institucijama BiH”, naveli su.U dijelu Izvještaja koji se tiče plaćenog odsustva, Ured je
konstatovao da je Zakonom o radu u institucijama BiH propisano da
zaposlenik ima pravo na odsustvo s rada uz naknadu plate do sedam radnih
dana u jednoj kalendarskoj godini – plaćeno odsustvo u slučaju:
stupanja u brak, porođaja supruge i teže bolesti ili smrti člana užeg
domaćinstva i zadovoljavanja vjerskih, odnosno tradicijskih potreba ili
drugih slučajeva utvrđenih aktom poslodavca.Izuzetno, poslodavac je dužan da omogući zaposleniku odsustvo do šest
radnih dana u jednoj kalendarskoj godini, radi zadovoljavanja njegovih
vjerskih, odnosno tradicijskih ili drugih potreba, s tim da se odsustvo
od dva dana koristi uz naknadu plate – plaćeno odsustvo.”Konstatovali smo da su zaposleni Predsjedništva koristili vjerske
praznike uz naknadu plate do šest dana godišnje, a ne dva dana kako je
propisano zakonom”, navodi se.Putni troškoviIzdaci za službena putovanja zaključno sa 31. decembrom 2024.
ostvareni su u iznosu od 1.266.484 KM, od čega su troškovi putovanja u
inostranstvo 1.223.898 KM, a troškovi putovanja u zemlji 42.587 KM.
Značajni izdaci se odnose na troškove prevoza u inostranstvo javnim
sredstvima (533.972 KM), troškove smještaja za službena putovanja u
inostranstvo (522.771 KM) te troškove dnevnica u inostranstvu (151.912
KM).”Po pitanju odobravanja i pravdanja službenih putovanja dali smo
preporuku u prethodnoj godini, te smo na osnovu prezentovanog ocijenili
da je realizacija iste u toku, a što će biti predmetom daljeg praćenja
do okončanja implementacije”, navodi se.Izdaci za upotrebu vozila