U periodu od 1. 11. 2022. do 1. 4. 2023. godine na teritoriji Bosne i Hercegovini zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uvjete, za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije).
Ovo također uključuje zimske gume, te se postavlja pitanje jesu li gume starije od četiri godine još prikladne za vožnju u zimskim uvjetima.
Kvalitet guma ovisi i o njihovoj starosti. Do prije nekoliko godina na snazi je bila formula 4X4X4, što znači da vozilo mora imati četiri jednake gume koje se moraju mijenjati svake četiri godine, a one (bez obzira na starost) moraju imati minimalno 4 milimetra profila..
No, budući da je gumarska industrija posljednjih godina jako napredovala, Automoto savez Slovenije (AMZS) sada savjetuje da se gume mogu koristiti 6 do 8 godina.
Ipak, nije preporučljivo na vozilu imati gume starije od 10 godina jer hemijske promjene uslijed starenja utječu na gumenu smjesu koja gubi fleksibilnost, a time i prianjanje.
Zašto je pravilan pritisak u gumama važan?
Ispravan pritisak u gumama jedan je od ključeva za postizanje najboljih svojstva gume. Svako vozilo ima preporuke za odgovarajući pritisak u gumama.
Podaci o tome obično se mogu pronaći ili na stubu vrata, ili na poklopcu spremnika goriva, ili u korisničkom priručniku vozila. Također je važno redovito provjeravati pritisak jer se on mijenja zbog temperaturnih promjena.
Kako pravilno skladištiti gume?
Pravilno skladištenje između godišnjih doba također je preduvjet za dug vijek trajanja guma. Treba ih čuvati na suhom i tamnom mjestu, gdje u blizini nema hemikalija. Ako su na felgama, treba ih položiti vodoravno ili objesiti na zid, a gume bez felgi neka stoje uspravno.
Razlika između zimskih i ljetnih guma
Osim osjetno dubljeg profila i lamela za bolje prianjanje na snijegu, zimske gume imaju i drugačiju smjesu gume namijenjenu vožnji na niskim temperaturama.
Gumena smjesa ljetnih guma stvrdnjava se na niskim temperaturama, zbog čega se pogoršava prianjanje i upravljivost. Proizvođači guma također preporučuju zamjenu ljetnih guma zimskim kad god temperatura padne ispod 7 stepeni.
Razlike među gumama posebno dolaze do izražaja u zahtjevnim zimskim uvjetima. Razliku između ljetnih i zimskih guma zorno su pokazali u AMSZ-u prije nekoliko godina na praktičnom primjeru – mjerenjem dužine puta kočenja.
Pri brzini od 50 km/h put kočenja u snijegu iznosio je 31 metar sa zimskim gumama i 62 metra s cjelogodišnjim gumama. Na zaleđenoj cesti pri brzini od 30 km/h put kočenja sa zimskim gumama iznosio je 57 metara, s cjelogodišnjim 68 metara.
Također, kupcima polovnih guma kao i novih automobila savjetuje se da provjere kakve su gume na automobilu koji ih zanima.
Ukoliko pri kupovini dobiju samo ljetne gume, troškovima nabavke automobila moraju dodati i vrijednost novih zimskih guma koje će morati kupiti.
U slučaju polovnih automobila, vozači ne bi trebali zaboraviti na geometriju ovjesa. Ako to nije pravilno podešeno, gume će se neravnomjerno trošiti, a ujedno će biti i veća potrošnja goriva.