Bilo da ste boravili na moru, planini, gradu ili nekoj drugoj destinaciji, nakon godišnjih odmora, automobil bi trebalo osvježiti i pripremiti za dalju svakodnevnu upotrebu.
Da bi se ponovo prijatno osjećali u vašem vozilu, treba da uklonite sve tragove godišnjeg odmora u vidu pijeska, zemlje, prljavštine, masnoće i soli. Zato automobil treba temeljno da operete i očistite.
Prije svega, bilo bi dobro da sve nepotrebne stvari izvadite iz vozila, jer osim što zauzimaju prostor, one stvaraju dodatni teret i povećavaju potrošnju goriva. Imajte u vidu da se na svakih 100 kilograma potrošnja povećava za skoro pola litra.
Ako ste na odmor nosili krovni kofer, treba da ga demontirate iz istog razloga.
Slijedi čišćenje unutrašnjosti vozila. Profesionalci za njegu automobila preporučuju vozačima da lagano usisaju svoje automobile da se pijesak ne bi uvukao u tapacire, jer bi kasnije bilo vrlo teško izvući ga. Ipak, bar dva puta godišnje, automobil treba temeljno očistiti, a to možete na pravi način uraditi samo u specijalizovanom servisu.
“Vlasnici automobila u privatnoj režiji svojim usisivačima mogu da očiste samo površinski dio tkanine, ali kada je na primjer u pitanju sitan pijesak sa plaže, tada je neophodna upotreba jakih usisivača koji se koriste samo u cenrtima za njegu automobila”, kaže Luka Žugić, vlasnik servisa za njegu vozila.
Plastiku komandne table takođe treba očistiti mikrofiber krpom. Provjerite ima li u ventilacionim otvorima prašine ili pijeska i očistite četkicom. Ipak, za temeljnije čišćenje ventilacionog sistema ćete morati da potražite pomoć.
“U servisu ventilacione otvore čistimo sa toplom vodenom parom, koja prodire duboko unutar sistema, i bez opasnosti za unutrašnje djelove i filtere, odstarnjuje i najmanje nečistoće”, kaže Žugić.
Posebnu pažnju treba posvetiti kožnim sjedištima. Koža mora odmah da se sredi, ali ona zahtijeva nešto duži postupak, ne samo puko nanošenje kreme.
“Dešava se da vlasnici vozila preko prljave kože samo nanesu i utrljaju kremu, a to šteti koži. Tako se nečistoće zadržavaju na površini kože i prodiru u nju, pa osim što više nemamo estetski efekat, dolazi i do starenja kože i njenog pucanja”, kaže Žugić.
“Koža mora da se hemijski očisti specijalnim preparatima, a tek onda se na nju nanosi zaštita od UV zračenja i od prljavštine”.
Slična situacija je i kad su u pitanju tapaciri sjedišta i vrata. Za prvu pomoć možete da ih očistite sami klasičnim šamponom. Ipak, prljavština ili tečnost koju su djeca prosula, a koju je upio sunđer ispod njih, može da se izvuče samo specijalnim postupkom dubinskog pranja.
Boraveći na zadnjim sjedištima, djeca često umažu unutrašnji dio stakala, a njih bi bilo najbolje očistiti posebnim sredstvom za čišćenje auto-stakala.
“To možete da uradite i sami. Odgovarajuće sredstvo za čišćenje treba da naprskate, a onda da ga očistite mikrofiber krpom i da snažno istrljate.”
Ako se odlučite za sredstva za čišćenje stakala na kućnim prozorima, budite vrlo pažljivi. Takva sredstva treba prskati na krpu, a ne direktno na staklo, zbog toga što je dosta agresivno i kada se rasprši po tapaciru mogu da ostanu tragovi.
Kad je riječ o spoljašnjosti, vozilo treba temeljno oprati. To znači da ne smijete da preskočite podvozje, a posebnu pažnju posvetite prostoru oko točkova, gdje se skuplja najviše prljavštine.
Kada spolja operete vozilo, dobro pregledajte lak. Ako primijetite sitne ogrebotine i tragove udara manjih kamenčića, bilo bi dobro da učinite nešto prije jeseni.
“Prvo je potrebno ispolirati automobil jer lak sakuplja dosta prljavštine, zatim kisele kiše i slana isparenja, pa izgubi sjaj, koji možemo da vratimo jedino poliranjem. Nakon tog postupka treba da nanesemo kvalitetnu zaštitu laka”.
Kada ste kompletno oprali i očistili automobil, po mogućnosti zamijenite filter klime. On je relativno jeftin, a zauzvrat dobijate zdravo okruženje unutar putničke kabine.