Još kao djeca, u crtanim filmovima smo viđali “pošalice” na temu benzina i vatre. Takođe, benzinska pumpa je, najvjerovatnije, bila prvo mjesto na kome smo bili u prilici često da vidimo znak za zabranu pušenja.
Otvoreni plamen, cigara – upaljač
Dakle, na benzinskim pumpama je oduvijek bilo zabranjeno pušenje, upotreba upaljača i šibica. Otvoreni plamen nije, međutim, jedino što na takvim mjestima može da izazove požar.
Pored zabrane pušenja, benzinske stanice već godinama unazad na vidno mjesto ističu znak za zabranu upotrebe mobilnih telefona. Elektricitet iz mobilnog telefona
Bez obzira na to što brojne tvrdnje dokazuju, ali i negiraju, mogućnost da mobilni telefoni mogu (ili ne mogu) da izazovu požar na pumpi, objašnjenje leži u statičkom elektricitetu.
Naftna isparenja, statički elektricitet
Benzinska (naftna) isparenja na benzinskim pumpama su prisutna u velikim količinama. Ne treba posebno naglašavati da su ona veoma zapaljiva u dodiru sa bilo kakvim plamenom.
Međutim, vatru može da izazove i varnica iz električnog prekidača, utičnice ili nekog drugog uređaja na struju, ali i pražnjenje statičkog elektriciteta.
Statički elektricitet je svuda oko nas i stalno se stvara, npr. u dodiru odjeće sa sjedištem, zatim kada nosimo odjeću od vještačkih materijala… Razlika u električnom potencijalu, prilikom dodira sa nečim što u čemu nema statičkog elektirciteta, lako može izazvati varnicu, koja u dodiru sa naftnim isparenjima dovodi do plamena.
Kada su mobilni telefoni u pitanju, oni predstavljaju radio-frekventne odašiljače male snage (čija je najveća izlazan snaga između 0,1 i 2 vata). Iako su šanse za to relativno male, postoji vjerovatnoća da bi mobilni telefon mogao da proizvede varnicu (uslijed oštećene baterije, na primjer), što bi na benzinskoj pumpi moglo da izazove momentalnu eksploziju.
Kada nose odjeću od vještačkih materijala, vozačima se ne preporučuje da “izklizaju” iz sjedišta, ako izlaze iz kola, pošto bi trenje, takođe, moglo da izazove varnicu. Zbog toga, izbjegavajte odeću od vještačkih materijala kada idete na pumpu!
Motor koji radi dok sipate gas/gorivo
I još jedna veoma važna koju svaki vozač mora da uradi prije nego što se pristupi sipanju goriva: Na benzinskoj pumpi je obavezno isključiti motor automobila prije točenja goriva!
Kada motor radi, između njegovih pokretnih dijelova postoji stalno trenje. Oni, tokom rada, stalno stvaraju toplotu, a zbog stalnog trenja postoji i mogućnost izbijanja varnica. U slučaju da gorivo ili isparenja dođu u dodir za zagrejanim pokretnim dijelovima motora ili varnicom poteklom od njih, pojava plamena je neizbježna.
Kad pukne crijevo za metan, može da se zapali gas
Na kamionskom punilištu za metan u Pančevu, u septembru ove godine, puklo je crijevo za metan, nakon čega se desilo nekoliko eksplozija. Slična nezgoda desila se u Rusiji 2015. godine, kada je čak bilo i mrtvih.