U ovom članku ćemo spomenuti neke od popularnih mitova koji se odnose na vožnju u zimskim uvjetima:
“Najpopularniji mit”: ABS se treba isključiti u vožnji po snijegu i/ili ledu!
Ovo nikako nije istina. Iako se ABS često aktivira prilikom vožnje u ovakvim uvjetima, ne biste ga trebali isključiti. Istina je da se s ABS-om produžuje zaustavni put, ali vam je pri tome omogućeno upravljanje vozilom (skretanje i izbjegavanje prepreka), dok običnim kočenjem (blokiranjem kotača) se gubi ta mogućnost upravljanja. Moderni ABS sustavi su toliko uznapredovali te imaju višestruku korist u odnosu na vozila bez ABS-a.
Treba isključiti sisteme za kontrolu stabilnosti (prianjanje) vozila!
Ovi sustavi (ESP, DSC,…) se u uvjetima slabijeg prianjanja vozila (snijeg/led) aktiviraju prilikom proklizavanja i smanjuju doziranje gasa ili aktiviraju kočnice na točkovim koji proklizavaju. Prilikom vožnje u ovakvim uvjetima vrlo je važno da su ovi sistemi aktivni jer oni najbolje iskorištavaju mogućnosti prianjanja vašeg vozila, bolje i od iskusnih vozača.
Ipak, postoje određene okolnosti gdje se može imati koristi deaktiviranjem ovih sistema. Ako ste zapeli u snijegu i ne uspijevate se izvući, deaktivirajte privremeno ove sisteme i pokušajte ponovno.
Ritmično kočenje je korisna tehnika pri upravljanju novijim vozilima!
Ritmično kočenje je tehnika kojom se koči i otpušta kočnica u određenom ritmu, omogućujući tako kompromis između kočenja i upravljanja.
Ova tehnika je korisna kod vozila bez ABS-a (još uvijek bitna tehnika jer je prema nekim podacima na ovim područjima (RH i okolica) preko 80% vozila bez ABS sustava). Ako pak imate ABS ne biste trebali pokušavati ovu tehniku jer ABS izvodi sličnu tehniku, ali mnogo brže i preciznije.
Uvijek vozite u najnižem stepenu prijenosa!
Ovo nije dobra ideja ako trebate krenuti na skliskoj površini ili uzbrdici. Najniži mogući stupnja prijenosa predaje veći okretni moment kotačima, a što će zbog velike sile vjerojatno rezultirati proklizavanjem pogonskih kotača. U ovakvoj situaciji najbolje je koristiti najveći praktični stupanj prijenosa (smanjuje okretni moment) te lagano dozirati gas.
Tokom vožnje u ovakvim uvjetima je jako bitan kompromis između kočenja i upravljanja vozilom. Najbolji kompromis je onaj stupanj prijenosa u kojem je broj okretaja motora između 2000-3000 (rpm). To smanjuje mogućnost proklizavanja i omogućuje Vam kočenje motorom (po potrebi).
Vožnja u nižem stupnju prijenosa je korisna u ovim uvjetima kada se spuštate niz nizbrdicu. Kočenjem biste znatno povećali mogućnost blokiranja kotača, što rezultira gubitkom sposobnosti upravljanja (skretanje i izbjegavanje prepreka). Vožnjom u nižem stepenuu prijenosa zapravo kočite motorom te se na taj način točkovi mogu gotovo nesmetano okretati.
Dobro je smanjiti pritisak u pneumaticima tijekom vožnje po snijegu/ledu!
Tehnički gledano, ovaj mit je istinit. Smanjenjem povećava se gazeći sloj (protektor) omogućujući bolje prianjanje pneumatika. Ipak, ovo ne biste trebali raditi!
Smanjenjem pneumatik se više zagrijava, što može biti jako opasno i rezultirati puknućem istoga, pogotovo pri većim brzinama. Stoga nikako nemojte voziti sa gumama koje nemaju dovoljan (preporučen) pritisak.
Kako se smanjenjem postiže i veće prianjanje, zrak iz pneumatika možete ispustiti na kratko ukoliko zapnete u snijegu što će malo povećati sposobnost prianjanje Vaših pneumatika, te Vas uz malo sreće izvući iz nevolje. Nakon toga napumpajte gume na preporučene pritiske.
Proizvođači guma čak preporučuju povećanje pritska u pneumaticima tijekom zime. Zašto? Tokom zime pritisak u pneumaticima se smanji uslijed kompresije zraka. Preporučeno povećanje pritiska je reda veličine od 0.2 bara (ovisno o proizvođaču pneumatika).
Kada se radi o pneumaticima, uvijek slijedite preporučene norme od strane proizvođača! Vaše gume će duže trajati (ušteda), a vožnja će biti sigurnija.