Ko je bio Jan Beran? Njegova impresivna biografija nije mogla nadići njegovu ljubav prema Sarajevu i Bosni i Hercegovini… On je bio snimatelj koji je radio sa mnogim poznatim svjetskim imenima…
Njegov otac, Jan Beran stariji, bio je čarobnjak kamere, a njegov sin je svoju karijeru nastavio graditi u Americi, u San Diegu, gdje je radio na segmentu specijalnih efekata za velika holivudska filmska ostvarenja. Dobio je i Oskara za doprinos na tom polju.
Radio je na filmovima Avatar, Spiderman, Matrix, The Aviator, Cross The Universe, a tokom karijere sarađivao je i sa Madonnom, Lionelom Richijem, Francisom Fordom Coppolom, Jackom Nicholsonom, Princeom i mnogim drugim.
Zašto je Jan otišao u Ameriku?
“Maja Bezdrob, moja prijateljica i izbjeglica, znajući da sam snimatelj, našla je oglas gdje se traži tehničar za popravku objektiva. Ja sam tada radio na brodogradilištu. Tada sam znao više od svih ljudi tamo, ali gazda je bio malo glup. Tako da sam mu rekao da ne znam ništa, ali sam siguran da će me on naučiti svemu što zna za pet minuta. Onda je on rekao: ‘We got the guy.’ To mi je otvorilo vrata tamo, a to je najteže”, ispričao je Beran svojevremeno za N1.
Radio je Beran i sa brojnim umjetnicima u bivšoj Jugoslaviji, a kaže da su svi klipovi Vlade Divajana prošli kroz njegovu kameru.
“Ja sam kamera iz ruke. Volim pokret i dinamiku. Ponosim se time da dobijem dio scene koju je radio neko ko je Bog u industriji, a dobiješ u dijelu da napraviš svoj print, a da se ni ne vidi da je nešto drugačije”, govorio je Beran…
“Desi se nešto da moraš da popraviš nešto što se zove nečija fotografija… i to je najveći izazov – sve ostalo je lakše.”
Govorio je i: “Što je više para, to je manje Jana. To je tako. Ja ne volim Ameriku, ovaj način života i razmišljanja. Ja volim primijenjenu politiku. Bože moj, sve bih dao da se vratim u kokuzna vremena TVSA, kada sam posljednji dokumentarac snimio sa jednim svjetlom i dva komadića ogledala”, prisjećao se.
Sada, kaže, ima neograničene resurse. Za stvari koje su u Evropi umjetnost, u SAD-u je biznis.
“U Evropi svako ko radi na filmu – smatra ga svojim. Ovdje su samo zaposleni. Kada se završi dan snimanja, ili snimanje – svi sa osmijehom kažu ‘vidimo se’, a u sebi misle ‘konju jedan, više nikad s tobom – kretenu'”, priča Beran.
“Radio sam sa Coppolom i njegovim sinom. To su ljudi koji su obilježili film i koji dobro razumiju podneblje s kojeg dolazim”, kazao je Beran za tvorca Kum trilogije.
“Ima i idiota. Jednog ne mogu spominjati jer radim za njega, a Princa mogu spomenuti. Ne voli kada ga se gleda u oči. Moj tonac to jednom nije čuo i odmah je dobio otkaz”, kaže.
Smatrao je i da u vrijeme kada je radio na televizijama Sarajevo, Zagreb i Beograd – da nije bilo tehnički boljih ljudi u Evropi. Malo je ko bio, a da nije znao zanat.
“Ali mi nismo imali dva redatelja da valjaju. Oni su padali u nesvijest kada vide koliki je zoom kod Hitchcocka koji je radio prije sedamdeset godina”, govorio je Beran prije nekoliko godina…