Moderna tehnologija u automobilima spašava živote, ali ponekad može stvoriti i neočekivane probleme. Jedan od njih je takozvano fantomsko kočenje – situacija u kojoj vozilo iznenada zakoči iako ispred njega nema nikakve prepreke.
Sistem aktivnog kočenja u nuždi (AEB), koji je odnedavno obavezan u novim vozilima, osmišljen je da spriječi sudare. Međutim, pokazalo se da u određenim okolnostima reaguje pogrešno. Takvo naglo i ničim izazvano kočenje može izazvati opasne situacije na cesti, posebno ako vozila iza nemaju dovoljno vremena za reakciju.
Francuski portal L’Automobile izvijestio je o vozačici Peugeota 208 kojoj je automobil naglo zakočio bez razloga, što je rezultiralo sudarom sa vozilom koje je dolazilo straga. Iako zvuči rijetko i izolirano, slični slučajevi prijavljeni su i kod drugih proizvođača automobila.
Da problem postoji, potvrdio je i njemački regionalni sud u Traunsteinu. Nakon tužbe vlasnika Tesle Model 3, neovisni stručnjak je tokom testne vožnje duge 600 kilometara evidentirao nekoliko iznenadnih i opasnih kočenja. Najdramatičniji incident dogodio se na autocesti bez ograničenja brzine, kada je automobil naglo usporio s 140 na 94 km/h, gotovo izazvavši lančani sudar. Testiranje je tada prekinuto iz sigurnosnih razloga.
Vlasnik Tesle je sudu podnio zahtjev za zamjenu vozila, tvrdeći da je problem u sistemu pomoći u vožnji. Sud je prihvatio izvještaj stručnjaka kao dokaz, čime je službeno priznat fenomen „fantomskog kočenja“. Ipak, Tesla i drugi proizvođači automobila i dalje poriču da je riječ o raširenom problemu.
Ova pojava pokazuje da napredni sigurnosni sistemi, iako korisni u teoriji, zahtijevaju dodatno usavršavanje kako bi vozačima pružili sigurnost bez rizika od neželjenih posljedica.