U modnom svijetu ništa ne može izazvati ushićenje kao dolazak proljeća koje donosi bogatstvo novih trendova. Teško je bilo koga uvjeriti da je najljepši dio godine ovaj zimski sa temperaturama ispod nule, tmurnim danima i nezaobilaznim slojevima odjeće u zagasitim tonovima. Gotovo da je neophodna modna terapija oličena u vedrim bojama i lepršavim kreacijama, koja automatski podiže nivo serotonina.
Skeptici zagledani u sve tanje novčanike će vjerovatno odmahnuti rukom i kroz zube promrljati “ma to je priča za neki bogati i dokoni svijet”, ali nije sve tako crno. Razlog više da se prepustite pogledu u budućnost. A, modna je za razliku od neke druge, zahvaljujući pokretačkim snagama koje ne posustaju, veoma optimistična – prepuna energije i radosti. Omiljena riječ zaigranih dizajnera je retro, a zabava ‘kopanje’ po arhivama. Rezultat bi se mogao nazvati ‘povratkom u budućnost’. Moda nikako ne trpi dosadu, zato većina trendova postaje passé isto tako brzo kao što su nastali, ali ima i onih koji traju decenijama. Savremeni kreatori su spoznali da se ključ koji otvara vrata uspijeha i opstanka u zahtjevnoj modnoj industriji nalazi u spoju novih tehnoloških dostignuća i provjerenih vrijednosti. Upravo na toj matrici nastale su fantastične kreacije koje ćemo ubrzo nositi.
Sigurno uporište dizajnera su tri dekade prošlog vijeka: 60-te, 70-te i 80- te. Međutim, nije tu riječ o pukoj reinterpretaciji mode iz tih perioda i onome što će obogatiti naše garderobere, već i priči o ikonama tog doba, duhu vremena, stilu, idejama, istinskom umijeću življenja. Eru šezdestih obilježile su revolucionarne promjene na društvenoj, političkoj i umjetničkoj sceni donoseći nove slobode, rušeći stege i konvencionalna pravila. Ulice su preplavile eklektičke kreacije, eksplozija boja, motiva, dominantni su bili op-art i pop-art, ukratko jedinstveni vizuelni identitet.
Jedna od rodonačelnica trenda 60-tih i vječno nadahnuće dizajnera bila je zanosna glumica Brižit Bardo, koja je na svjetsku scenu donijela nova ‘francuska modna pravila’. Razbarušena plava kosa, napućene usne, kockasti šorcevi, kapri pantalone, kratke haljine, baletanke i joie de vivre Sen Tropea učinili su nevinu zavodnicu neprikosnovenom ikonom stila.
Svoj pečat u modi šezdesetih ostavila je i odvažna britanska pjevačica i umjetnica Marijen Fejtful. Naizgled nježna rokenrol princeza, sjetnog plavog pogleda, poznata po dekadentnoj vezi sa Mik Džegerom, te borbi sa zavisnošću od droge, obožavala je mini haljine sa printovima, kožne pantalone, ogromne šešire i naočare. U tom periodu modnom scenom harale su i neprikosnovena Meri Kvant i najmršavija manekenka svih vremena Tvigi.
Gotovo svaka od ovih ličnosti može se prepoznati u kreacijama za nastupajuće proljeće. Naravno, nema tu ni prizvuka arhaičnosti, jer sve odiše svježinom i modernim vibracijama. Mnoštvo pshiodeličnih šara, cvjetnih motiva i hipi vajba izlaze iz radionica Fendija, Luj Vitona i Kristijana Kejna. Na visokoj cijeni je ručni rad iz kuća Dior i Dolče i Gabana, a tu su vez i heklarije u eksploziji boja i dezena od kojih zastaje dah Marka Džejkoba. Slojevito oblačenje, suprotstavljene teksture, šik detalji poput torbi od slame, efektna obuća i slobodni duh neće vas učiniti novom pripadnicom ‘djece cvijeća’ već zrelom osobom koja za sebe bira najbolje.
Iz razigranih šezdesetih ubrzano stižemo do sedamdesetih, dekade koja će u modnoj historiografiji biti zabilježene po novoj modnoj estetici – moćnoj, senzualnoj, zavodljivoj, nepodložnoj uticajima. Jednom riječiju buntovnoj. Moda sedamdesetih govori jezikom provokacije, uzbuđenja, smjelosti. Pa kako joj onda odoljeti? Inkarnacija glamurozne mode 70-tih pronalazi se u brojnim kreacijama za proljeće, a dizajneri su nadahnuti divama iz te ere. Na vrhu liste za inspiraciju su britanska umjetnica Džejn Birkin, i glumica i model njemacko-italijnskog porijekla Anita Palenberg.
Jednostavne bijele košulje, pamučne majice, farmerke sa širokim nogavicama, duga ravna kosa sa šiškama, ravna obuća, i neobavezan stav učinili su Džejn modnom ikonom za sva vremena.
Anita je bila priča za sebe, definitivno najveća kraljica cool boho šika. Žena rođena sa genom mode obožavala je haljine sa printom, zlatni nakit, marame, perje, krzno, šešire, bila odvažna i živjela u duhu rokenrola. Eksplozivna modna energija osjećala se i pod svjetlima reflektora notorne diskoteke ‘Studio 54’ u kojoj su se provodile vječne suparnice Džeri Hol i Bjanka Džeger.
Ne može se izostaviti ni modni uticaj amerikanke Fare Foset, zvijezde kultne serije ‘Čarlijevi anđeli’, ni moćnih kostima iz filma ‘Groznica subotnje večeri’.
Zato i ne čudi da je ponesena digitalnim istraživanjem modna gerila napravila odličnu selekciju odjeće za novu sezonu. Glavni predvodnici stla sedamdesetih poput Alberte Fereti, Kloi i Prade akcenat su stavili na boho šik, komade od prevrnute kože u retro bojama od neutralne bež do tirkizne. Tu su i obavezne pantalone sa širokim nogavicama i suknje sa visokim strukom (Selin, Altuzara), kao i košulje s ogromnim kragnama koje završavaju u špic (Viktorija Bekam, Mark Džejkob, Sen Loran). Modna priča o dekadama zaustavlja se osamdesetima, dobu apsolutne vladavine modnih pop ikona. Lista je podugačka, a izdvajaju se bombastični stil Madone, kameleonske promjene Boja Džorža, mistična Šade, neobuzdani Majkl Džekson, genijalni Dejvida Bouvi iz faze Zigija Stardasta, neprikosnovena Grejs Džons.
Nostalgija za junacima iz ove ere ponovo je na scenu vratila jarke boje, uniseks modele sakoa sa naglašenim naramenicama (Proensa Skuler, Salvatore Feragamo). Čuvene leggings pantalone, popularne helanke, maksimalno su stilizovane i kao takve se nose od jutra do večeri (Sanel, Luj Viton). Proljeće je teško zamisliti bez modnog evergrina kao što su tačkice. Neodoljivi šarm daju mu karakteristične boje, a idealan je za sve uzraste. Nesvakidašnju viziju ovog printa predstavile su kuće Belman, Balensijaga, Majkl Kors.
Dakle, pred nama je niz noviteta, nastalih pod uticajem dominantnih ličnosti iz po svemu bogatih modnih epoha. Nemoguće je na kraju ne zapitati se koje će i da li će uopšte neke od aktuelnih popularnih ličnosti biti ‘referentne tačke’ za 50-ak ili 60-ak godina i kako će izgledati njihovi ekvivalenti viđeni okom dizajnera.