12 C
Sarajevo
23.10.2025

Saopćenje za javnost Platforme za progres

Kao odgovor na pitanje na koji način se domogao ogromne imovine za jako malo novca, jedan bivši premijer u Bosni i Hercegovini u javni prostor je uveo frazu „po zakonu“. Poput tog političara, mnogi drugi političari prije i poslije njega domogli su se jako vrijedne imovine po zakonu. Isto tako, političke stranke u ovoj zemlji kradu od građana i glasača, ali sve po zakonu. Tri prevare građana – sve po zakonu su: finansiranje stranaka, kompenzacijske liste i ustupanje mandata opštinskih načelnika.

1. Finansiranje stranaka

Nema nikakve logike ni smisla da se stranke u Bosni i Hercegovini finansiraju iz budžeta, odnosno sredstvima koja pripadaju svim građanima ove zemlje. Možda je prvobitna zamisao u vezi s tim bila sasvim u redu, a to je da bi se stavljanjem stranaka na budžet izbjegla korupcija, jer stranke u tom slučaju ne bi imale potrebu da kroz kontrolu javnih preduzeća sredstva građana usmjeravaju u stranačke kofere i džepove stranačkih funkcionera. Eksperiment očigledno nije uspio i takav sistem nije ni pravedan ni funkcionalan i treba ga mijenjati.

- OGLAS -

2. Kompenzacijske liste

Klasična prevara glasača je da kandidat koji je prvi na kompenzacijskoj listi uđe u parlament prije kolege iz iste stranke koji ima više glasova. Niti jedan od njih nema dovoljno glasova da uđe u parlament, ali onaj koji je prvi na kompenzacijskoj listi u njega ulazi. Znači, najvažnije je biti prvi na kompenzacijskoj listi i ulazak u parlament je zagarantovan. Tako imamo slučaj da neko sa osvojena 182 glasa sjedi četiri godine u parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine. Tužno, ružno, razočaravajuće. Da li oni kandidati na izborima koji konstantno ulaze u parlament, a to čine isključivo preko kompenzacijskih lista, a ne preko direktnih glasova birača, treba da se zamisle o svom ugledu? Naravno, ali mi ih nećemo prozivati. Sami će se prepoznati.

- OGLAS -

3. Opštinski načelnici

Treća u nizu klasičnih prevara koju želimo da spomenemo, i insistiramo na što hitnijim izmjenama i dopunama zakona koji tu prevaru omogućava, jeste dobro uhodani mehanizam putem kojeg se aktuelni načelnici opština kandiduju na izborima unaprijed znajući da osvojeni mandat neće preuzeti, i tako osiguraju ulazak u vlast sljedećem kandidatu na listi svoje stranke koji nije dobio podršku glasača. Ovo je dobro smišljena prevara, a primjera je bezbroj. Načelnici koji su na ovaj način prevarili svoje glasače sami će se prepoznati, a ovom bezobrazluku treba stati ukraj.

- OGLAS -

Najlogičnije bi bilo da se ove prevare preduprijede tako što će se izborni ciklusi spojiti, jer po važećem izbornom zakonu svake dvije godine imamo izbore pa se uvijek nalazimo u izbornoj ili predizbornoj godini. Spajanjem izbora bi se onemogućile mahinacije opštinskih načelnika i relaksirali politički odnosi, jer bi svi izabrani funkcioneri koji uđu u vlast imali mandat od četiri godine u istom periodu. Pored toga, ostvarile bi se velike uštede u budžetima i ušteđeni novac bi mogao da se iskoristi za pokretanje ekonomije kroz finansiranje javnih radova i povećanje penzija.

Platforma za progres pokreće inicijativu da se izmijene i dopune svi relevantni izborni zakoni i zakoni o finansiranju političkih stranaka koji tretiraju gore navedene nedostatke. Isto tako, Platforma za progres zahtijeva od sadašnjih predstavnika vlasti da usvoje izmjene i dopune izbornog zakona koje će omogućiti elektronsko glasanje ili, u najmanju ruku, skeniranje glasačkih listića.

Ako predstavnici vlasti ne žele to da urade, onda će Platforma za progres pripremiti prijedlog novih zakona, ponuditi ih parlamentima i kroz pritisak javnosti insistirati na njihovom usvajanju. Platformi za progres je najvažnije da se progres ostvari, bez obzira na to ko inicira izmjene i dopune postojećih ili novih zakona i ko ih usvaja.

Platforma za progres

- OGLAS -

Pročitajte još

NAJNOVIJEFACE.BA