U slučaju turske Süper Lige, najbolje nogometne lige u zemlji, ugovori o sponzorstvu dresova ključni su aspekt finansijske potpore. Ova partnerstva ne samo da pružaju finansijsku potporu klubovima, već služe i kao platforma za brendove da se izlože i povežu sa strastvenim navijačima.
U ovom članku gledamo u svet sponzorisanja dresova u turskoj Süper Ligi, istražujući intrigantne odnose između najvećih klubova lige i njihovih sponzora.
Galatasaray – Sixt/Turkish Airlines
Trenutni prvaci Galatasaray mešaju sa svojim sponzorima dresova: od 2020. kompanija za iznajmljivanje automobila Sixt pojavljuje se na njihovom dresu u ligi, dok njihovo deceniju dugo partnerstvo sa Turkish Airlinesom je dogovoreno tako da pokazuju njihov logo za europske utakmice.
Klub je potpisao unosan sponzorski ugovor sa Sixtom nakon pandemije COVID-19, što im je garantovao 29 miliona turskih lira po sezoni (oko 1,23 miliona dolara). Dogovor je bio podsticaj kako za finansijsku stabilnosti kluba, tako i za izloženosti brenda Sixt.
Ovakva saradnja predstavlja velik korak prema jačanju marketinga kluba i promociji prepoznatljivog brenda.
Besiktas – Rain Crypto
Jedna razlika koju Turska ima u odnosu na druge nacionalne lige je nepostojanje bilo kakve vrste sponzora vezanih za klađenje. Uostalom, to je zemlja u kojoj su sve vrste kockanja zabranjene, od klađenja u kladionici do igranja na najboljim slot sajtovima koje internet može ponuditi.
Međutim, kriptovaluta je izbegla ovu zabranu. Iako su neki financijski stručnjaci povezali kripto trgovanje sa kockanjem, ono se još uvek službeno smatra ulaganjem, što je način na koji je platforma za kripto trgovanje osigurala ugovor sa jednim od najvećih klubova lige, Bešiktašem.
Klub će dobiti 14 miliona dolara tokom dve godine od kripto kompanije Rain, što se smatra rekordom u ovoj zemlji.
Dogovor je kontroverzan, ne samo zato što je deo kripto talasa koji zahvata sport. Kritičari u nekoliko zemalja kritikovali su njegovu prisutnost, a rasprava i dalje traje.
Fenerbahce – Avis
Čini se da su kompanije za iznajmljivanje automobila popularne među istambulskim klubovima. Avis se pridružio sponzorskim redovima Süper Lig nekoliko godina pre Sixta kada su sklopili ugovor sa Fenerbahceom da se pojave na njihovim dresovima 2018. godine.
U zamenu za sponzorstvo, Fenerbahce je dobio značajnu svotu od 35,5 miliona turskih lira godišnje (otprilike 1,5 miliona eura) i uključivao je opciju produženja na godinu dana, na što je klub pristao.
Dogovor je, međutim, neuobičajeno dug za europske uslove, pa bi moglo doći do toga da prošlogodišnji vicešampion lige već traži alternativu.
Trabzonspor – Vestel
Jedan sponzorski ugovor koji je dugotrajan gotovo kao Fenerbahceov je ugovor između Trabzonspora i Vestela.
Dvije strane dogovorile su unosno partnerstvo u maju 2019. za koji ugovor se smatra da će vredeti oko 3 miliona dolara godišnje. Usledili su dalji poslovi sa Huaweijem i telekomunikacijskom kompanijom Turkcell, čime je Trabzonspor dobio dodatnih 3 miliona dolara godišnje.
Vestel je specijaliziran za električne uređaje i deluje kao konglomerat od 18 kompanija, što objašnjava gde pronalaze kapital za tako značajan posao. Jedno je sigurno, njihova se izloženost značajno povećala širom Turske i Evrope tokom vremena dok su bili sponzori Trabzonspora.
İstanbul Başakşehir – Sunny Elektronik/Turkish Airlines
İstanbul Başakşehir, prvak iz 2020. godine, uživa sponzorstvo Sunny Elektronika, turske robne marke elektronike, i Turkish Airlinesa, nacionalnog prevoznika.
Sunny Elektronik služi kao službeni sponzor, stičući prava brendiranja na fizičku i digitalnu imovinu kluba. Ovo partnerstvo omogućuje Sunnyju da promoviše svoju marku širokoj publici dok istovremeno pokazuje podršku timu i povezuje se sa lokalnim fanovima. Dodatno, Sunny Elektronik proširuje svoju podršku klupskom esport pothvatu, pokazujući svoju uključenost u takmičarsko igranje.
Turkish Airlines, u međuvremenu, ide dalje od tipičnih sponzorstava avio prevoznika u evropskom nogometu. Oni sponzorišu Başakşehir i druge lokalne timove kako bi iskazali podršku zajednici. Putem natpisa na stadionu, dresova igrača i digitalnih medija, avio prevoznik jača imidž svoje robne marke i jača svoju povezanost sa navijačima.
Sivasspor
Sivassporov sponzor dresova za početak prošle sezone bio je Bitexen, platforma za trgovanje digitalnom imovinom. Sponzorski ugovor, koji je uključivao rukave za dres i čarape, podigao je tekuće partnerstvo između Bitexena i Sivasspora na novi nivo sa dogovorenim ugovorom vrednim više miliona dolara.
Sporazum je još jedan primer saradnje između kripto kompanije i turskog kluba, a došao je u dobrom trenutku za obe strane.
Silvasspor je upravo osvojio kup Turske i trebala mu je novčana injekcija za kampanju Lige konferencija, dok je Bitexen želeo ostaviti trag u kripto industriji.
Nogomet nije jedini sport u kojem možete videti Bitexen logo: kompanija se takođe preselila u industriju košarke dok nastoji proširiti svoje poslovne pothvate.