2 C
Sarajevo
18.11.2024

Ako Kosovo do 1. jula ne ukine takse BiH i Srbija uvode kontramjere

Dalji koraci po pitanju diskriminatorskih taksi koje za robu iz dvije države i dalje primjenjuju kosovske vlasti bile su teme susreta u Sarajevu zamjenika predsjedavajućeg Savjeta ministara BiH i ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa Mirka Šarovića sa potpredsjednikom Vlade Republike Srbije i ministrom trgovine, turizma i telekomunikacija Rasimom Ljajićem, javlja Anadolu Agency (AA).

Šarović je istakao da je za posljednjih šest meseci Bosna i Hercegovina isporučila 27 miliona eura robe manje na Kosovo nego u istom periodu prošle godine, što je pad od 97 posto.

Primjera radi, u prva četiri mjeseca ove godine plasirano je robe u vrijednosti od svega 500 hiljada eura.

- OGLAS -

Ljajić je istakao da je od 21. novembra prošle godine, kada su takse uvedene, do 21.maja ove godine, Srbija na Kosovo isporučila za 189,5 miliona eura manje robe u odnosu na isti period prošle godine, što predstavlja pad od čak 80 posto.

To praktično, znači ukazao je Ljajić, da je šteta neštoveća od milion eura dnevno.

- Advertisement -

Dvojica ministara su zaključila i da građani na Kosovu takođe trpe štetu zbog uvedenih taksi, jer su cijene na malo povećane za 5,3 posto, spoljnotrgovinski deficit je povećan za 5,4 posto, a uvoz robe za 6,4 posto. Takođe, na sastanku je konstatovano da su zbog taksi gotovo zaustavljene sve regionalne inicijative, čime je prouzrokovana politička šteta za normalizaciju odnosa u regionu.

Tako na primer, Dodatni protokol 5 (olakšavanje trgovine u okviru CEFTA) jedino još kosovska skupština nije ratifikovala, Protokol 6 (trgovina uslugama) iako usaglašen, nije potpisan zbog problema koji su izazvaniu vođenjem taksi, a za Protokol 7 (rešavanje sporova) nisu ni započeti pregovori iz istog razloga.

Zbog svega toga, Šarović i Ljajić su se složili da bi dvije države trebalo da zajednički nastupaju i sprovode koordinisane aktivnosti, čiji bi cilj bio povećanje pritiska za ukidanje taksi.

Ukoliko takse ne budu ukinute do samita lidera Zapadnog Balkana u Parizu 1. jula, dvije zemlje će razmotriti uvođenje različitih modela kontramjera, svjesne da to nije najbolja, ali svakako jeste iznuđena mjera.

S druge strane, od Evropske komisije će se zatražiti veći angažman na hitnoj reformi CEFTA sporazuma. Zbog uvedenih taksi prema dvije države od strane institucija u Prištini, CEFTA de facto ne postoji u onom obliku u kome je formirana prije 13 godina.

Dvojica ministara su se založila za veći stepen ekonomske integracije na Balkanu, koji podrazumijeva stvaranje zajedničkog ekonomskog prostora bez barijera i komplikovanih procedura, koje otežavaju slobodan protok roba, ljudi, usluga i kapitala. Uslov za to je bezuslovno ukidanje taksi od Kosova. Ukoliko se to ne dogodi, EU će dodatno narušiti vlastiti kredibilitet, a zemlje ovog prostora propustiti još jednu šansu za privredni oporavak i normalizaciju političkih prilika.

- OGLAS -

Pročitajte još

NAJNOVIJEFACE.BA