Dalji koraci po pitanju diskriminatorskih taksi koje za robu iz dvije države i dalje primjenjuju kosovske vlasti bile su teme susreta u Sarajevu zamjenika predsjedavajućeg Savjeta ministara BiH i ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa Mirka Šarovića sa potpredsjednikom Vlade Republike Srbije i ministrom trgovine, turizma i telekomunikacija Rasimom Ljajićem, javlja Anadolu Agency (AA).
Šarović je istakao da je za posljednjih šest meseci Bosna i Hercegovina isporučila 27 miliona eura robe manje na Kosovo nego u istom periodu prošle godine, što je pad od 97 posto.
Primjera radi, u prva četiri mjeseca ove godine plasirano je robe u vrijednosti od svega 500 hiljada eura.
Ljajić je istakao da je od 21. novembra prošle godine, kada su takse uvedene, do 21.maja ove godine, Srbija na Kosovo isporučila za 189,5 miliona eura manje robe u odnosu na isti period prošle godine, što predstavlja pad od čak 80 posto.
To praktično, znači ukazao je Ljajić, da je šteta neštoveća od milion eura dnevno.
Dvojica ministara su zaključila i da građani na Kosovu takođe trpe štetu zbog uvedenih taksi, jer su cijene na malo povećane za 5,3 posto, spoljnotrgovinski deficit je povećan za 5,4 posto, a uvoz robe za 6,4 posto. Takođe, na sastanku je konstatovano da su zbog taksi gotovo zaustavljene sve regionalne inicijative, čime je prouzrokovana politička šteta za normalizaciju odnosa u regionu.
Tako na primer, Dodatni protokol 5 (olakšavanje trgovine u okviru CEFTA) jedino još kosovska skupština nije ratifikovala, Protokol 6 (trgovina uslugama) iako usaglašen, nije potpisan zbog problema koji su izazvaniu vođenjem taksi, a za Protokol 7 (rešavanje sporova) nisu ni započeti pregovori iz istog razloga.
Zbog svega toga, Šarović i Ljajić su se složili da bi dvije države trebalo da zajednički nastupaju i sprovode koordinisane aktivnosti, čiji bi cilj bio povećanje pritiska za ukidanje taksi.
Ukoliko takse ne budu ukinute do samita lidera Zapadnog Balkana u Parizu 1. jula, dvije zemlje će razmotriti uvođenje različitih modela kontramjera, svjesne da to nije najbolja, ali svakako jeste iznuđena mjera.
S druge strane, od Evropske komisije će se zatražiti veći angažman na hitnoj reformi CEFTA sporazuma. Zbog uvedenih taksi prema dvije države od strane institucija u Prištini, CEFTA de facto ne postoji u onom obliku u kome je formirana prije 13 godina.
Dvojica ministara su se založila za veći stepen ekonomske integracije na Balkanu, koji podrazumijeva stvaranje zajedničkog ekonomskog prostora bez barijera i komplikovanih procedura, koje otežavaju slobodan protok roba, ljudi, usluga i kapitala. Uslov za to je bezuslovno ukidanje taksi od Kosova. Ukoliko se to ne dogodi, EU će dodatno narušiti vlastiti kredibilitet, a zemlje ovog prostora propustiti još jednu šansu za privredni oporavak i normalizaciju političkih prilika.