Timovi Fonda otvoreno društvo BiH, Razvojne agencija Eda Banja Luka, Transparency International BiH, Centra za istraživačko novinarstvo BiH i UG „Tender“ Banja Luka su u poslednje tri godine projekta monitoringom obuhvatili 9.146 konkretnih postupaka javnih nabavki roba/radova/usluga na svim administrativnim nivoima u BiH, ukupne vrijednosti preko 3,2 milijarde KM. “Generalni nalazi ukazuju da se kršenje Zakona o javnim nabavkama BiH, odnosno narušavanje sistema javnih nabavki i nesvrsishodno trošenje javnih sredstava građana nastavlja na svim administrativnim nivoima u BiH” saopštio je Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH i dodao da uprkos svemu, nema adekvatne reakcije od strane nadležnih institucija i pravosuđa.
Isti tim je u periodu oktobar-novembar 2018. proveo i istraživanje među 53 bh. kompanije koje su učestvovale kao ponuđači u procesima javnih nabavki. Ovo je prvi put da se u našoj zemlji analiziraju iskustva realnog sektora kada je riječ o provođenju javnih nabavki.
“Čak 88% ispitanih stava je da postoji praksa favorizovanja određenih ponuđača u procesu provođenja javnih nabavki. Isti procenat ispitanika smatra da je u procesima javnih nabavki prisutna korupcija. Takođe, preko 71% ispitanika navode zahtjeve tenderske dokumentacije kao alat za favoriziranje određenih ponuđača”, istakao je Aleksandar Draganić iz EDA Banja Luka.
Među brojnim primjerima kršenja zakona o javnim nabavkama registrovanih od početka 2019. naveden je i slučaj vršenja nabavke i davanja specifikacije „kao na slici“ (Srednjobosanske šume d.o.o. – nabavka traktora).
Nadalje, primjećeno je da osoba zadužena za izradu tenderske dokumentacije nosi isto prezime kao i vlasnik firme koja je koncesionar vozila VW programa, a prema tenderskoj dokumentaciji je jasno vidljivo da ugovorni organ preferira VW Passat B8 (Brčko distrikt- Nabavka putničkog motornog vozila za potrebe Odjeljenja za obrazovanje).
Tim monitora iznio je i primjećene trendove kada je riječ o nabavci i održavanju informatičke opreme. U ovom segmentu pojavljuju se previsoki neprimjereni zahtjevi za licenciranim stručnjacima različitih profila ili previsoki uslovi tehničke i profesionalne sposobnosti, što za rezultat često ima pristizanje samo jedne ponude, čija je vrijednost simbolično ispod procijenjene vrijednosti navedenoj u tenderskoj dokumentaciji.