Prema Takvimu Rijaseta Islamske zajednice, mubarek noć koja se u islamskoj tradiciji obilježava kao Lejletul-berat nastupa večeras. Ona se još naziva Noć oprosta i sudbine te zauzima posebno mjesto u islamskom kalendaru kao jedna od četiriju odabranih noći.
Imam džemata Srednje, Medžlis Islamske zajednice Sarajevo, mr. Faruk-ef. Efendić, ističe da su mubarek trenuci koji su smješteni u blagoslovljenim danima i noćima zapravo vrijeme kada je ljudskom rodu ponuđeno okretanje nove stranice života.
“Uzvišeni Gospodar u Svojoj plemenitoj Knjizi podsjeća vjernike da poslije teškoće dolazi olakšanje, poslije brige dolazi radost, a poslije bolesti dolazi ozdravljenje. Ovo zasigurno svjedoče oni koji u Božije određenje, usmjereno prema nama ljudima, čvrsto vjeruju. Optimizam je prožet vjernikovim uvjerenjima, mislima i osjećajima, stoga životna iskušenja lakše podnosi”, pojašnjava Efendić.
Trenuci koji odgajaju, pružaju utjehu i motivišu
Upozorio je i na dvije krajnosti prilikom doživljaja i razumijevanja mubarek trenutaka: s jedne strane osporavanja zbog “nedostatka validnih utemeljenih dokaza” i svođenja na puku formu, a druge strane, naglašavanja njihovog značaja dok se zapostavlja sama suština mubarek vremena.
“Možemo zaključiti da poruka koju mubarek noći šalju manifestuje se upravo u poticaju da životne prepreke, u vidu grijeha, iskušenja i neželjenih stanja, ne smiju biti razlog našeg odustajanja ka konačnom cilju Božijeg zadovoljstva. Poznato je da su neke od mubarek noći dolazile nakon teških životnih stanja u kojima se našao Poslanik, a. s., poput Mi'radža. Nakon bojkota, raznih tortura i neprijatnosti, gubitka voljenih osoba, on doživljava počasno uzdignuće u nebeske sfere u prisustvu Allaha, dž. š. Primjer je i Noć Kadra, kada nakon zbunjenosti, potištenosti i duševne samoće, biva počašćen poslanstvom”, podsjeća Efendić.
Tragom ovih primjera, podsjeća da su mubarek noći i svojevrsna poruka da nakon pada vjernici moraju ustati i krenuti naprijed i učiniti sve što je do njih.
“Mubarek noći, u konačnici, nisu svrha sami sebi, već trenuci kada nam je iznova ponuđeno okrilje Božije milosti i oprosta. Sreću i ushićenost koju vjernik osjeti u mubarek noćima treba prvenstveno pretočiti u izvršavanje farzova i čuvanje od harama, nakon što te mubarek noći prođu”, savjetuje Efendić.
Vrijednosti mubarek noći
Dok razgovaramo o svečanostima koje se ovim prilikama organizuju, Efendić nam opisuje slike punih džamija na posebne datume, govori o spjevovima veličanstvenih momenata Poslanikovog, a. s., života, zikru, kolektivnim ibadetima, učenju i slušanju Kur'ana kroz različite mekame. Uz sve ove dojmove, upozorava Efendić, ne treba dozvoliti da mubarek noći budu zamjena za uspavanost u svim drugim životnim trenucima.
“Ukoliko je neko trebao biti pošteđen obaveza prema Bogu i prema ljudima u određenoj mjeri, bio bi to Poslanik, a. s. Međutim, upotpunjavao bi ibadet do krajnje granice izdržljivog ljudskog napora, kroz namaz i post. Vodio bi brigu svim ljudima bez obzira na rasu, stalež, utjecaj i imetak.
Borio se na sve moguće načine na putu Božijem; uspostavljao pravdu, vladao pravično, a posebno isticao brigu za potlačenim, ugnjetavanim i obespravljenim ljudima. Objašnjavao je da onaj ko klanja, nema ništa od svog namaza ukoliko laže, vara, potvara, uznemirava i zlo drugima nanosi”, podsjetio je Efendić na neke aspekte Poslanikovog, a. s., života, napominjući da se vrijednosti vjere žive u svim prilikama.
Kako ističe, parcijalno, fragmentitrano i nepotpuno prihvatanje zahtjeva od Uzvišenog Boga i Njegovog Poslanika dovodi do krize. U tom smislu, upozorava na opasno mišljenje da “u mubarek noćima možemo zaslužiti apsolutnu milost i oprost, ukoliko naš svakodnevni život nije ispunjen praksom koju upražnjavamo u tim noćima”.
“Ukoliko vjerujemo da je jedna od muberek noći ona, kada se želje – dove primaju, da li se naša dova svodi samo na određeni datum u godini? Kada znamo da jedna od mubarek noći nosi bereket oprosta i posebne milosti, da li mi očekujemo oprost Gospodara samo u toj noći ili je to sastavni dio naših svakodnevnica? Ako znamo i vjerujemo da je u jednoj od mubarek noći objavljen Kur'an, učimo li ga samo u toj noći ili, što je tragičnije, možda samo saslušamo učenje njegovo? Život je trnovit dunjalučki put, do vječne bašte zadovoljstva i beskonačne sreće. Stoga, nema prečice do dženneta”, istakao je Efendić.