8 C
Sarajevo
19.10.2025

Više od 13.000 obraćanja građana BiH ombudsmenima za ljudska prava u 2018.

Najčešći razlozi obraćanja građana BiH ombudsmenima za ljudska prava u protekloj godini su visok stepen nezaposlenosti, nepovjerenje, nedovoljna transparentnost i informisanost o radu organa i tijela vlasti u BiH, javlja Anadolu Agency (AA).

Rad obudsmena je organiziran po oblastima ljudskih prava i tako je koncipiran i godišnji izvještaj, koji je predstavljen na današnjoj konferenciji za novinare u Sarajevu.

Nives Jukić, predsjedavajuća ombudsmenka, iznijela je sažetak izvještaja i dodala kako je u protekloj godini 13.130 obraćanja građana, od toga 3.266 su registrirane žalbe. Dato je i 317 preporuka, pet specijalnih izvještaja, četiri podneska prema tijelima Ujedinjenih naroda i 166 medijskih zahtjeva.

- OGLAS -

Prema njenim riječima, prošle godine su nadležnim tijelima uputili osam inicijativa za izmjenu zakonskih propisa.

Jukić je dodala kako su najčešći razlozi obraćanja građana u protekloj godini visok stepen nezaposlenosti, nepovjerenje, nedovoljna transparentnost i informisanost o radu organa i tijela vlasti.

- OGLAS -

Najveći broj žalbi odnosio se i na rad sudova i dužinu trajanja postupka pred sudovima i ta je činjenica dovoljan pokazatelj da ombudsmeni ukažu na obavezu države da sudski sistem organizuje na efikasniji i djelotvorniji način.

Također, prema pokazateljima iz Odjela ekonomskih, socijalnih i kulturnih prava, građani najčešće ističu nepravilnosti u provedbi konkursnih procedura, neuplaćivanje doprinosa za penzijsko i zdravstveno osiguranje, nezakonito otkazivanje ugovora o radu, sporost nadležnih tijela u postupcima ostvarivanja prava iz radnog odnosa, povrede konkursnih procedura, dužinu trajanja prvostepenih i drugostepenih postupaka u postupcima ostvarivanja prava na penziju, kao i teškoće u ostvarivanju prava na refundiranje troškova pruženih zdravstvenih usluga. Građani su se žalili i na nemogućnost pristupa određenim liječničkim uslugama zbog nedolaska liječnika u mjestu prebivališta žalitelja, probleme pri ostvarivanju prava na pružanje hitne medicinske pomoći, nerješavanje zahtjeva za jednokratnu novčanu pomoć, potrebe stambenog zbrinjavanja, probleme iz oblasti pružanja komunalnih usluga.

- OGLAS -

Najveći broj žalbi odnosio se na povrede građanskih i političkih prava i iznosi 1.819 predmeta. Zatim slijede žalbe koje su se odnosile na: kršenje ekonomskih, socijalnih i kulturnih prava (825), kršenja prava djece (216), sve oblike diskriminacije (208), prava osoba lišenih slobode (144), povrede prava osoba s invaliditetom (46) i povrede prava nacionalnih i vjerskih manjina (8).

U 2018. godini Odjel za praćenje ostvarivanja prava djece zaprimio je 216 žalbi, a izdato je 20 preporuka. Najveći broj žalbi odnosio se na postupanje organa starateljstva u konfliktnim razvodima, problem vršnjačkog nasilja, te zaštitu prava djece u upravnim i sudskim postupcima.

”Primjetan je sve veći broj žalbi koji se odnose na zdravstvenu zaštitu, a također u odnosu na prethodnu godinu došlo je i do porasta broja žalbi građana iz oblasti pružanja komunalnih usluga”, rekla je Jukić.

Osvrnula se i na broj žalbi kada je riječ o socijalnoj skrbi.

”Broj žalbi iz ove oblasti ne oslikava pravo stanje stvari, koje je sigurno puno gore i socijalna skrb je simbolična i ne može osigurati osnovne životne potrebe”, rekla je Jukić.

Govoreći o pravima osoba s invaliditetom, Jukić je kazala kako je i dalje prisutan problem prepoznavanja i utvrđivanja invalidnosti, pristupa zdravstvenoj zaštiti, pristupačnosti prostora, korištenja javnog prijevoza, usluga i komunkacija neprilagođenih osobama s invaliditetom.

“U BiH u 2018. nisu usvojene izmjene Zakona o ombudsmanima za ljudska prava, koji predviđa uspostavu preventivnog mehanizma u BiH”, rekla je Jukić koja se nada da će uskoro doći do toga.

Jasminka Džumur je kazala kako statistički pokazatalji pokazuju na bolnu činjenicu da u BiH imamo sistemsko kršenje ljudskih prava.

”To otvara pitanje uzroka tog vida kršenja ljudskih prava i činjenice da postajemo društvo u kojem ostvarivanje prava podrazumijeva da se morate obratiti sudu. Rast predmeta pred sudom podrazumijeva njihovu sporost i nemogućnost da budu efikasni, da postupaju po svim tužbama, čak i u slučajevima kada govorimo o predmetima koji se po zakonu smatraju hitnim”, rekla je Džumhur.

Dodala je kako u jednom demokratskom društvu sudska zaštita treba biti izuzetak. Smatra kako je važan faktor je i implementancija donesenih zakona.

”Žalbe upućene institucijama ombudsmena ukazuju da su ministarstva često dio problema, i umjesto da otklanjaju prepreke u primjeni zakona, ona često svojim djelovanjem dodatno usložnjavaju situaciju”, rekla je Džumhur.

Ljubinko Mitrović ukazao je na pet specijalnih izvještaja koji su sistemskog karaktera. Posebno je izdvojio onaj u oblasti migracija koji je nedavno primljen k znanju od strane Narodne skupštine RS-a bez ikakvih kritika.

Istakao i specijalni izvještaj koji se odnosi na prava lica s intelektualnim i mentalnim poteškoćama.

Poručio je kako će se u narednim mjesecima fokusirati na zdravstvenu zaštitu djece u BiH bez plaćanja participacija i naknada i bez obzira na to da li roditelji imaju uplaćeno zdravstveno osiguranje.

- OGLAS -

Pročitajte još

NAJNOVIJEFACE.BA