Izgradnja dionice autoputa „Miloš Veliki“, od Požege do granice sa Crnom Gorom kod Boljara, zvanično je u punom zamahu.
Prema planovima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, bit će završena u naredne tri godine. Time će Srbija kompletirati svoj dio budućeg Koridora 11, odnosno pravca Beograd – Južni Jadran, koji se prostire na 269 kilometara i predstavlja važan dio Transevropske magistrale (TEM).

Trasa od Požege do Boljara prostirat će se dolinom rijeke Moravice, između padina Javora i Golije, preko Pešterske visoravni do granice sa Crnom Gorom. Ukupna dužina ove dionice iznosi 106,3 kilometra, a podijeljena je na jedanaest dijelova. Na najzahtjevnijem dijelu trase, od Požege do Duge Poljane, bit će izgrađeno čak 72 mosta ukupne dužine 35 kilometara i deset tunela dužine 16,88 kilometara.
Autoput je projektovan sa po dvije trake i jednom zaustavnom trakom u svakom smjeru, uz predviđenu brzinu od 100 do 120 kilometara na sat. Trasa se uglavnom pruža van naseljenih mjesta, osim manjih zahvata u općinama Arilje i Ivanjica.
U međuvremenu, završava se i dionica od Preljine do Požege, duga 30,9 kilometara, čime će se putovanje od Beograda do Požege skratiti na svega devedeset minuta. Na toj trasi nalaze se ključni infrastrukturni objekti, poput tunela “Munjino brdo”, “Laz” i “Trbušani”, a autoput povezuje Čačak, Lučane i Požegu, kao i dva okruga – Moravički i Zlatiborski. Vrijednost ove dionice procjenjuje se na oko 450 miliona eura, a završetak radova očekuje se do kraja godine.
Sa završetkom radova na srpskoj strani, pažnja se sve više usmjerava ka Crnoj Gori, gdje su u toku pripreme za izgradnju druge dionice autoputa, od Mateševa do Andrijevice. Ova dionica duga je 21 kilometar, a planirano vrijeme izgradnje iznosi pet godina. Procjena troškova iznosi oko 550 miliona eura, a za izvođenje radova na nedavno završenom tenderu prijavilo se deset kompanija.
Crnogorska ministrica saobraćaja, Maja Vukićević, izjavila je da će prioritet biti izbor najpovoljnijeg i najkvalitetnijeg izvođača, uz punu kontrolu Evropske banke za obnovu i razvoj. Očekuje se da najbolja ponuda bude izabrana tokom ljeta, dok bi pripremni radovi mogli da počnu u drugoj polovini godine. Finansijska konstrukcija projekta već je značajno definisana – 100 miliona eura obezbijeđeno je kao bespovratna sredstva od Evropske komisije, dok je dodatnih 200 miliona eura povoljnog kredita već dogovoreno sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj. Ostatak sredstava bit će pokriven iz državnog budžeta.
Kada je riječ o tehničkoj pripremi, eksproprijacija je završena u 80 posto trase do Trešnjevika, dok se preostali dio planira okončati do uvođenja izvođača u posao. Javna rasprava o utjecaju projekta na životnu sredinu trenutno je u toku, uključujući i općine Kolašin i Andrijevica.
Ako sve bude teklo po planu na obje strane granice, u narednih nekoliko godina građani Srbije i Crne Gore mogli bi prvi put da putuju savremenim autoputem od Beograda do Jadranskog mora.
Petlje
Ovim prostornim planom utvrđen je položaj sljedećih planiranih denivelisanih raskrsnica (petlji), i to:
- Denivelisana raskrsnica “Arilje” na stacionaži km 150+300, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 21, općinskim centrom Arilje i okolnim naseljima i privredno-industrijskim zonama.
- Denivelisana raskrsnica “Ivanjica” na orijentacionoj stacionaži km 167+000, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 21, općinskim centrom Ivanjica i okolnim naseljima i privredno-industrijskim zonama.
- Denivelisana raskrsnica “Međurečje” na orijentacionoj stacionaži km 185+800, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IIA reda broj 197 i posredno preko njega sa područjem Parka prirode “Golija”, kao i postojećim državnim putem IB reda broj 30 i dalje ka istoku i klisuri Ibra.
- Denivelisana raskrsnica “Duga Poljana” na stacionaži km 220+800, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 29, i posredno preko njega sa općinskim centrom i širim područjem Sjenice, područjem Specijalnog rezervata prirode “Uvac” i Novom Varoši na zapadu, odnosno sa Tutinom i Novim Pazarom na jugoistoku.
- Denivelisana raskrsnica “Karajukića Bunari” na orijentacionoj stacionaži km 240+000, u funkciji veze sa postojećim državnim putem IIA reda broj 197 i postojećim državnim putem IIA reda broj 202 i posredno preko njih sa Sjenicom na sjeverozapadu i Tutinom i Novim Pazarom na istoku.
U koridoru autoputa planirani su sljedeći sadržaji za korisnike autoputa:
- uslužni centar “Arilje” na stacionaži km 148+600 obostrano;
- parkiralište “Trešnjevica” na orijentacionoj stacionaži km 161+600 obostrano;
- parkiralište “Ivanjica” na orijentacionoj stacionaži km 181+500 lijevo;
- parkiralište “Rokci” na orijentacionoj stacionaži km 187+800 desno;
- parkiralište “Brnjica” na stacionaži km 217+600 obostrano;
- odmorište “Boljare” na orijentacionoj stacionaži km 227+600 obostrano u zoni graničnog prelaza “Boljare”.
Putni pravac Beograd – Južni Jadran, podsjeća se u dokumentu, predstavlja krak Transevropske magistrale (TEM) koji na području Republike Srbije i Republike Crne Gore povezuje osnovni pravac TEM-a (od Gdanjska do Atine i Istanbula) sa Jadranskim morem.
U okviru primarne mreže puteva, ovaj putni pravac treba da preuzme daljinske tokove sa postojećih državnih puteva IB reda broj 21 (Novi Sad – Valjevo – Užice – Bijelo Polje) i broj 22 (na dijelu Beograd –Čačak), kao i puta M-2 (na dijelu Bijelo Polje – Podgorica – Jadransko more), navodi se u planu.
Dodaje se da ovaj koridor povezuje Centralnu i Jugozapadnu Srbiju, a kroz povezivanje luke “Bar” sa lukom “Beograd na Dunavu” povezuje Podunavlje sa Mediteranom.
Posjećamo vas na vrlo važni “Centralni dnevnik sa Senadom Hadžifejzovićem” koji se prije četiri godine emitirao iz Novog Pazara. I tada su čelni ljudi Sandžaka apelovali na gradnju autoputa koji bi povezao bh. prijestolnicu sa Sandžakom.
BONUS VIDEO