Iako je Ustavni sud Bosne i Hercegovine zabranio dio nastavnog programa u RS iz predmeta Istorija za deveti razred osnovne škole u kojem se afirmativno ističe uloga ratnih zločinaca Ratka Mladića i Radovana Karadžića, po ovom programu će se nastaviti raditi i u novoj školskoj godini u ovom entitetu.
Nekoliko dana pred početak nove školske godine, novinari Detektora su, u knjižari izdavača udžbenika u kome se pozitivno govori o ulozi osuđenih za ratne zločine u posljednjem ratu, u Istočnom Sarajevu kupili izdanje po kojem će se raditi u školama širom RS.
Ovo izdanje iz 2024. godine, kupljeno u zvaničnoj knjižari “Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva”, sadrži dijelove na osnovu kojih je Ustavni sud zabranio izvođenje nastave.
Obrazovne institucije u RS nisu odgovarale na upite da li će ove školske godine poštovati odluke Ustavnog suda. Direktor osnovne škole u Bratuncu potvrdio je Detektoru da se udžbenik nije mijenjao.
Za razliku od RS, u Brčkom planiraju provesti presudu.
Senad Osmanović, šef Odjeljenja za obrazovanje u Vladi Brčko distrikta, pojašnjava da oni kupuju udžbenike za osnovnu školu, te da je jedini izdavač za RS “Zavod za udžbenike i nastavna sredstva”.
“Mi to moramo kupiti, i mi smo riješili na način da ćemo taj sadržaj prekrižiti. Jedino na taj način možemo… Kako iz RS-a nema drugog udžbenika, mora se taj koristiti, a sadržaji koji su problematični, direktori to u udžbenicima moraju prekrižiti, da se ne smije obrađivati”, navodi on.
“Radovan Karadžić – psihijatar, pjesnik i političar. Kao osnivač i vođa Srpske demokratske stranke imao je izuzetno važnu ulogu u stvaranju RS, čiji je bio prvi predsjednik. Vlasti Srbije su ga 2008. godine izručile Međunarodnom krivičnom sudu u Hagu, koji ga je 2019. godine osudio na doživotni zatvor”, dio je lekcije iz kupljenog udžbenika autora Dragiše Vasića.
Na isti način Vasić ističe i “važnu ulogu” Ratka Mladića.
Ustavni sud je početkom ove godine utvrdio da materijali udžbenika “Istorija za deveti razred osnovne škole”, u dijelu koji se odnosi na “Temu 11. RS i Odbrambeno-otadžbinski rat”, nisu u skladu sa Ustavom BiH i suprotni su standardima iz Okvirnog zakona o visokom obrazovanju i Zajedničke jezgre kao odluka institucija BiH.
Stoga je ove lekcije stavio van snage.
“Oni su prestali važiti od dana njihovog objavljivanja u Službenom glasniku RS-a”, saopćeno je tada iz Suda.
Ovom odlukom je zabranjeno izvođenje nastave na osnovu stranica 185–192 udžbenika “Istorija za 9. razred osnovne škole”, čiji je izdavač Javno preduzeće “Zavod za udžbenike i nastavna sredstva” iz Istočnog Sarajeva.
Za provođenje ove odluke Ustavni sud je tada zadužio ministra obrazovanja i kulture i direktora Republičkog pedagoškog zavoda RS-a.
Na zvaničnoj stranici Republičkog pedagoškog zavoda još uvijek stoji plan i program za istoriju s temom “RS i Odbrambeno-otadžbinski rat”. Na istoj stranici naveden je i spisak obaveznih udžbenika za osnovnu školu za školsku 2025./2026. godinu. Za predmet Istorija za IX razred na njemu se navodi sporni udžbenik “Istorija za 9. razred osnovne škole” autora Dragiše Vasića.
Iz Ministarstva prosvjete i kulture RS-a i Republičkog pedagoškog zavoda RS-a do trenutka objave ovog teksta nisu odgovorili na upite Detektora da li će postupati po odluci Ustavnog suda. Ni ministrica obrazovanja i kulture RS Željka Stojičić nije odgovarala na pozive novinara.
Branko Todorović, izvršni direktor Helsinškog odbora za ljudska prava iz Banje Luke, kaže da, osim sadržaja u ovom udžbeniku, širom BiH ima sličnih sadržaja koji nisu samo upitni kao dio obrazovnog programa, nego nečega što nije u skladu s moralnim vrijednostima, ali i zakonima. On dodaje da se ne treba čuditi zašto je to tako, iz nekoliko razloga.
Todorović smatra da je obrazovanje u BiH na svim nivoima potpuno pomjereno u stranu kao nešto što je političkim liderima nevažno ili vrlo malo važno, kao i da se to vidi ne samo po udžbenicima i sadržaju nego po sredstvima koja se izdvajaju za obrazovanje.
“To se vidi po jednoj enormnoj, neprimjerenoj, kontinuiranoj politizaciji obrazovanja, koje politika želi, preko direktora škola, naravno, i preko svog političkog utjecaja preko Ministarstva obrazovanja, da drži pod potpunom političkom kontrolom – čitav proces obrazovanja, pa ako hoćete, i sadržaj udžbenika”, kaže on.
Prema njegovim riječima, politika želi da kontroliše obrazovanje i prenosi aktuelne političke narative.
“Aktuelni politički narativ u RS je otvoreni govor mržnje. To je otvoreno falsifikovanje istine”, smatra on.
Todorović pojašnjava da politika želi da falsifikuje činjenice utvrđene, između ostalog, od različitih sudova, te traži od nadležnih ministarstava i kaže im: “Vi u udžbenicima slavite ratne zločince, pišite da smo mi žrtve, iznosite laži, falsifikate, neistine, jer mi ćemo na taj način lakše manipulisati sa tim mladim bićima i oni će sutra biti dio naše političke manipulacije”.
Detektor je još prošle godine izvijestio o ovom nastavnom planu i programu prema kojem se kao o herojima uči o Karadžiću i Mladiću, doživotno osuđenima za genocid i druge zločine počinjene tokom rata u BiH.
“Ličnosti poput Ratka Mladića i Radovana Karadžića, kao i drugih, predstavljaju osobe koje su, u periodu koji se izučava, obavljali značajne dužnosti u vojnom i političkom životu RS, te se stoga ne mogu izostaviti prilikom predstavljanja događaja koji se odnose na nastanak RS i Odbrambeno-otadžbinski rat”, naveli su tada u saopćenju Ministarstva prosvjete i kulture RS-a.
Advokatica Tatjana Vasić objašnjava da je Ustavni sud u svojoj odluci naložio da se postupi u skladu s njom.
“Ukoliko se ne postupi, Sud će donijeti rješenje o neizvršenju odluke Ustavnog suda ili zaključak, i kad Ustavni sud utvrdi da nije postupljeno po njihovom i donese taj zaključak, dostavlja Tužilaštvu radi procesuiranja za krivično djelo nepostupanja po odlukama Ustavnog suda”, pojašnjava ona dalju proceduru.
Iz Ustavnog suda Detektoru su odgovorili da ovaj sud nije donio rješenje o neizvršenju. Pojasnili su da će status izvršenja ovog predmeta biti razmatran krajem godine, kada Ustavni sud bude razmatrao Izvještaj o izvršenju odluka ovog suda.
Do trenutka odgovora Detektoru, kako navode, Ustavni sud nije obaviješten od nadležnih organa povodom izvršenja ove odluke.
U odluci iz januara Ustavni sud je naložio ministru obrazovanja i kulture RS-a i direktoru Republičkog pedagoškog zavoda RS-a da, u roku od tri mjeseca od dana dostavljanja odluke, obavijeste ovaj sud o preduzetim mjerama s ciljem izvršenja te odluke.
“U slučaju da Ustavni sud u vrijeme donošenja Izvještaja o izvršenju odluka ne bude obaviješten o poduzetim mjerama s ciljem izvršenja ove odluke, kako je to naloženo u odluci, Ustavni sud će donijeti rješenje o neizvršenju koje će dostaviti nadležnom Tužilaštvu na daljnje postupanje u skladu sa zakonom”, navode iz ovog suda.
Namir Ibrahimović iz Centra za obrazovne inicijative “Step by step” smatra da se odluka Ustavnog suda treba prihvatiti i raditi u skladu s onim što je odlučeno.
On smatra i da se ovom sudskom odlukom rješava posljedica, a ne uzrok.
“Uzrok jeste ovakva škola kakva jeste i ovaj nivo nekakvog faktografskog znanja u kojem mi mislimo da stvari koje su isključivo navedene u udžbeniku su i stvari koje se isključivo rade unutar učionice”, kaže Ibrahimović i dodaje kako se udžbenikom materijaliziralo ono što se u školama radilo bez tog udžbenika svih prethodnih godina na različite načine.
Kroz nastavu historije bilo gdje u BiH, smatra on, škole se koriste na način da nadležni koriste svoju moć da učenike indoktriniraju različitim stvarima, a najčešće svojim pogledom na prošlost, koji se nikako niti propituje unutar škole, niti se koriste ti sadržaji da bi djeca mogla učiti bitne stvari i razvijati neke druge kompetencije.

Ibrahimović kaže da se ovakvim obrazovnim sistemom, u kojem postoje tri različite istine i u kojem je uvijek “moja istina” bolja i tačnija u odnosu na druge dvije, zapravo gradi društvo koje će biti puno nepovjerenja jednih prema drugima.
“Mi zapravo ne gradimo društvo mira, budućeg sigurnog života, osoba koje ne dozvoljavaju da neko drugi za njih donosi odluke i kaže im šta trebaju misliti o nečemu, nego bismo zapravo trebali postaviti drugačije školu, graditi misleće pojedince koji su spremni suočiti se sa onim što se događalo u prošlosti”, smatra on.
Misija OSCE-a u BiH smatra da je podučavanje historije od suštinskog značaja za razvoj učeničkih vještina kritičkog razmišljanja, sticanje znanja i razumijevanje svijeta, a da u postkonfliktnim društvima kao što je BiH podučavanje historije i učenje o historiji igraju dodatnu ključnu ulogu jer doprinose pomirenju, koheziji i ozdravljenju društva.
Iz Misije su ukazali na izvještaj iz 2023. godine “Podučavanje istorije o periodu od 1992. do 1995. godine u Bosni i Hercegovini: izgradnja povjerenja ili produbljivanje podjela?”, u kojem se navodi da se pristup podučavanju historije mora suštinski promijeniti, naročito u vezi s periodom od 1992. do 1995. godine.
“Nastava historije na konstruktivan način kojim se potiče kritičko razmišljanje, gradi multiperspektivu, odražava utvrđene činjenice i korijene nasilja i sukoba, te priznaje sve žrtve, ne samo da mladima pruža dublje razumijevanje složenosti prošlosti već i doprinosi pomirenju, društvenoj koheziji i dugoročnoj stabilnosti”, naveli su iz OSCE-a.
Usklađivanjem nastave historije s odlukama Ustavnog suda BiH, dodaju, jača se poštovanje institucija i vladavina prava i osigurava da obrazovanje podržava zajedničko i na činjenicama zasnovano razumijevanje prošlosti.
Todorović smatra da se u ovom slučaju nipodaštava vladavina prava jer se ne poštuje sudska odluka, ali i radi o zločinu prema sopstvenom narodu.
“Stavljanje laži u udžbenike, učenje laži mladim ljudima i manipulacija te vrste to je zločin u miru prema mladim generacijama RS. To je zločin prema sopstvenom narodu i to se u RS-u radi da bi se i dalje kroz politički govor mržnje produkovala ta mržnja i da bi se narod sludio”, kaže on.