2 C
Sarajevo
25.11.2024

Prije 125. godina Škoda je krenula s biciklima

Škoda ove godine obilježava 125. rođendan i 115 godina otkad je ova češka tvrtka na tržište pustila svoj prvi automobil. Škoda Auto jedan je od najstarijih proizvođača automobila u svijetu, koji još uvijek proizvode vozila.

Od skromnih početaka, Škoda je kroz desetljeća proizvodila široku paletu vozila, od bicikala do trkaćih automobila. Izvorna tvornica u mjestu Mladá Boleslav u Češkoj ostala je srce čitave proizvodnje.

Škodina je priča započela 1895., kad su zaljubljenici u bicikle Václav Laurin (mehaničar) i Václav Klement (prodavač knjiga) počeli dizajnirati i proizvoditi bicikle pod imenom Laurin & Klement.

- OGLAS -

Bicikli su se dobro prodavali, pa su Laurin i Klement odlučili napraviti sljedeći korak – dodali su im motore. Počeli su izrađivati motocikle 1899. godine, proizvodeći gotovo 4000 motocikala raznih vrsta. Zatim su započeli eksperimentiranje s novim fenomenom – motornim automobilom – koji je počeo postepeno zamjenjivati motocikle od 1905. nadalje.

Tijekom ranih 1900-ih, Laurin i Klement sa svojim su prvim automobilom, modelom Voiturette A, postigli ogroman uspjeh. Automobil je postao klasik u češkoj povijesti automobila. Kad je 1914. godine počeo rat, tvrtka je započela proizvodnju i za oružane snage. No, zbog tadašnjih zahtjevnih ekonomskih uvjeta, Laurinu i Klementu bio je potreban snažan industrijski partner kako bi ojačali i modernizirali svoju firmu.

- Advertisement -

Osim automobila, proizvodili su i kamione, autobuse, motore za zrakoplove i poljoprivredne strojeve. Kako bi ostvarili svoj san o izgradnji još veće tvrtke, 1925. godine udružili su se s inženjerskom tvrtkom Škoda iz Plzeňa.

Od tada, krilata strelica istaknuta je na logotipu marke na svim vozilima iz Mlade Boleslave. Prvo vozilo proizvedeno u zajedničkom partnerstvu bio je Laurin & Klement / Škoda 110, koje je bilo dostupno s brojnim izmjenama, uključujući soft-top i hard-top verzije.

Njegov originalni modularni dizajn s odvojivim stražnjim dijelom omogućio je pretvaranje osobnog automobila u praktičan kamion s dva sjedala i s ravnim krevetom, tako da se mogao koristiti za posao tijekom tjedna, a za obitelj vikendom.

Rane tridesete bile su izazovne za Škodu jer se borila s velikim rasponom proizvoda i depresivnim tržištem. Srećom, marka se probila s novim i modernim modelom Škoda Popular. Težak samo 650 kilograma, Škoda 420 Popular mogao je dostići brzinu od 80 km/h i bio je ponuđen po povoljnoj cijeni. Bio je to pravi automobil za mase, dovoljno prilagodljiv da se može pretvoriti u niz komunalnih vozila, kao što su vozila hitne pomoći i dostavna vozila.

Sredinom četrdesetih godina tvrtka je postala nacionalno poduzeće. U ovom se razdoblju Škoda Tudor uspješno izvozila u Australiju, a kasnije je na tržište uvedena i Škoda 1200.

U pedesetim je godinama lansirana Škoda 440 koja je 1959. godine evoluirala u prvu Octaviju, nazvanu tako jer je to osmi model koji je proizveden nakon završetka Drugog svjetskog rata. U proljeće 1964. godine Škoda 1000 MB zamijenila je Octaviju. Potpuno novi automobil pokretao je 1,0-litarski četverocilindrični motor smješten straga.

U svibnju 1965. više od 1000 vozila spuštalo se s montažne trake svakog mjeseca. Do kraja godine tvrtka je uspjela povećati svoju svakodnevnu proizvodnju na najmanje 150 jedinica, čime je 1000 MB postalo prvo češko vozilo uistinu masovno proizvedeno.

Škoda je nastavila proizvoditi nove i poboljšane automobile – u obliku Octavije, elegantnog 2+2 kupea Škoda 110 R, modela Felicia i serije 1000 MB – ali proizvodnja je stvarno ponovno porasla dolaskom modela Favorit 1987. godine.

Politički krajolik istočne Europe ponovno se promijenio 1989., kada je pao Berlinski zid, komunistička vlada je poražena u Čehoslovačkoj i stigla je nova slobodna tržišna ekonomija. 1. siječnja 1993. formirana je Češka. Za to je vrijeme nova vlada počela tražiti snažnog stranog partnera u nastojanju da osigura dugoročnu međunarodnu konkurentnost tvrtke. U prosincu 1990. odlučili su se za Volkswagen i zajedničko ulaganje započelo je sljedeće godine. Škoda je postala četvrta marka u koncernu Volkswagen, uz Volkswagen, Audi i Seat.

Pod vlasništvom grupacije Volkswagen, Škoda je procvjetala. U tri desetljeća proizvodnja marke je narasla šest puta jer su modeli poput Superba, Octavije i Fabije izgradili vjernu bazu kupaca. Predstavljanje Škodine SUV obitelji koja uključuje Kodiaq, Karoq i Kamiq učvrstilo je reputaciju marke zbog izvrsnog inženjerstva i vrijednosti za novac.

2020. će Škoda označiti početak nove ere s dolaskom potpuno električnog SUV-a, modela Enyaq. Bit će to prvo vozilo marke koje će se temeljiti na modularnoj električnoj platformi Volkswagen grupe (MEB). Škoda je najavila da će do kraja 2022. godine na tržište pustiti više od deset djelomično ili u potpunosti električnih automobila.

(Večernji list)

- OGLAS -

Pročitajte još

NAJNOVIJEFACE.BA