Thaci je poručio u pismenoj izjavi dostavljenoj medijima da je otvaranje tih tema “udarac na državnost i ugrožavanje suverenosti naše države”.
“Ove teme su tretirane i riješene Ahtisarijevim paketom, koji je prethodio proglašenju nezavisnosti, ali i u okviru Sporazuma u Briselu 2013. godine, kao i odlukom Ustavnog suda. Zato, niko nema mandat da razgovara u ime Kosova o zaključenim temama u Briselu ili bilo gdje drugo. Kosovo ne može ni po koju cijenu nikada da dozvoli da se unutar njegove teritorije stvara politički entitet koji bi bio reprodukcija Republike Srpske na teritoriji Kosova”, naveo je Thaci.
Kosovski predsjednik je ocijenio da je diskusija o Zajednici najavljena za sutra (17. septembra) u Briselu “početak stvaranja Republike Srpske unutar Republike Kosovo, a razgovor o imovini Kosova sa Srbijom je u suprotnosti sa Ustavom i kosovskim zakonima i ujedno predstavlja ugrožavanje suverenosti naše države”.
Thaci je istakao da “Skupština Kosova hitno mora da tretira ovaj rizičan korak Vlade Kosova u Briselskom dijalogu i hitno mora da izglasa i rezoluciju kojom će se premijer zaustaviti da pregovara o unutrašnjim pitanjima na Kosovu i o temama koje dovode u rizik unutrašnji držani poredak”.
Formiranje Zajednice opština sa srpskom većinom na Kosovu (ZSO) dogovorena je Briselskim sporazumom Kosova i Srbije iz aprila 2013. godine, posredstvom EU. Potom su sporazumom iz augusta 2015. dogovoreni osnovni principi ZSO-a i krenulo se na izradu njenog statuta. Međutim, opoziciona stranka Pokret “Samoopredeljenje” taj je statut poslala Ustavnom sudu Kosova na razmatranje i Ustavni sud je ocijenio da postoje dijelovi koji moraju biti usklađeni sa kosovskim Ustavom i zakonima na snazi.
Na Kosovu se od početka tvrdi da ZSO neće imati izvršna ovlaštenja, te da samim tim neće biti treći nivo vlasti na Kosovu, pored centralnog i lokalnog. S druge strane, iz Beograda se traži da ta Zajednica ima ovlaštenja kako bi regulisala život Srba u 10 opština sa srpskom većinom i saradnju sa zvaničnim institucijama Republike Srbije.
Inače, Aprilski sporazum predlaže stvaranje autonomnog tijela integrisanog u kosovski sistem. Sporazum navodi „da će se formirati Asocijacija/Zajednica većinskih srpskih opština“ gdje će članstvo biti otvoreno „za bilo koju drugu opštinu“. Struktura ZSO „biće uspostavljena po istim osnovama postojećeg statuta Asocijacije kosovskih opština”, dakle, imaće predsjednika, potpredsjednika, Skupštine i Vijeća. Struktura ZSO će zavisiti od rezultata opštinskih izbora i trebalo bi da uključi pojedince kojima su povjereni mandati na lokalnom nivou.
Članovi tačke 4 i 5 Aprilskog sporazuma navode da će ZSO imati potpuni nadzor u oblastima ekonomskog razvoja, obrazovanja, zdravstva, urbanog i prostornog planiranja i moguće su i dodatne nadležnosti delegirane od strane centralnih vlasti.