14 C
Sarajevo
14.10.2025

Obrazovni sistem ubija dječiju kreativnost?

Prije mnogo godina NASA je kontaktirala s dr. Džordžom Landom i Betom Jarmanom kako bi razvila visoko specijalizovani test koji će im dati sredstva za djelotvorno mjerenje kreativnih potencijala NASA-inih raketnih naučnika i inžinjera. Test se pokazao vrlo uspješnim za NASA-ine svrhe, ali naučnicima su ostavili nekoliko pitanja za daljnja istraživanja: odakle dolazi kreativnost? Jesu li neki ljudi rođeni s njom ili se ona uči? Ili to proizlazi iz našeg iskustva? Naučnici su tada testirali 1.600 djece u dobi između 4 i 5 godina. Njihov test je mjerio sposobnost da se problemima pristupi s novim, različitim i inovativnim idejama, a ono što su otkrili ih je šokiralo.

Procenat djece koja su ušla u kategoriju mašte koja je u granicama genijalnosti bio je punih 98 posto! Ali ovo nije kraj priče. Naučnici su bili toliko zaprepašteni da su odlučili da naprave longitudinalnu studiju i ponovo ispitaju djecu, pet godina kasnije kad su imali deset godina. Novi rezultat je pokazao da samo 30 posto te iste djece spada u kategoriju mašte koja je u granicama genijalnosti. Kad su djeca testirana sa 15 godina, procenat je pao na 12 posto! A šta je sa odraslima? Koliko nas je još u kontaktu sa našim kreativnim genijem nakon godina školovanja?

Nažalost, samo 2 posto.

- OGLAS -

Za one koji sumnjaju u dosljednost tih rezultata – ili misle da bi to mogli biti izolovani slučajevi – ti rezultati zapravo su bili ponavljani više od milion puta, piše Gavin Nascimento čiji je članak prvi put upozorio na ovu nevjerovatnu studiju i njegovu šokantnu implikaciju: školski sistem, naše obrazovanje, udaljava nas od našeg kreativnog genija.

– Razlog za to nije previše teško shvatiti; škola, kako to jasno zovemo, institucija je koja je uspostavljena kako bi služila željama vladajuće klase, a ne običnih ljudi – navodi se u članku.

- OGLAS -

– Da bi takozvana elita mogla da održava svoje raskošne životne stilove otvorenog luksuza – tamo gdje najmanje pridonose, ali uživaju najviše – shvataju da djeca moraju da budu zaglupljena i mora da im bude ispran mozak kako bi prihvatili njihov gramzivi sistem nametnute oskudice, beskrajnog iskorištavanja i neprekidnog rata – piše Nascimento.

Šta sada? Može li da se regeneriše naša kreativnost?

- OGLAS -

Land kaže da imamo sposobnost da budemo ponovo na 98 posto ako želimo. Iz onoga što su otkrili iz studije sa djecom i od načina na koji mozak funkcionše, postoje dvije vrste razmišljanja koje se odvijaju u mozgu. Obje se koriste različitim dijelovima mozga i to je sasvim drugačija vrsta paradigme u smislu kako ono oblikuje nešto u našem umu. Jedna se zove divergentna – to je mašta, koja se koristi za stvaranje novih mogućnosti. Druga se naziva konvergentna – kada donosite odluke, testirate nešto, kritikujete, procjenjujete. Dakle, divergentno razmišljanje djeluje poput akceleratora, a konvergentno razmišljanje djeluje kao kočnica.

– Otkrili smo šta se događa sa tom djecom kada ih školujemo – podučavamo ih da istovremeno koriste obje vrste razmišljanja – kaže Land.

Kada neko zatraži od vas da smislite nove ideje i vi ih iznesete, ono što će vam u školi reći je: “Pokušali smo to ranije”, “To je glupa ideja”, “Neće funkcionisati” i tako dalje.

Evo što moramo prestati da radimo:

– Kad zapravo gledamo u unutrašnjost mozga, vidimo da se neuroni međusobno suprotstavljaju i zapravo smanjuju moć mozga jer stalno procjenjujemo, kritikujemo i cenzurišemo. Ako djelujemo pod strahom, koristimo manji dio mozga, ali kad koristimo kreativno razmišljanje, mozak živne  kaže Land.

Šta je rješenje?

Moramo ponovno da pronađemo tog petogodišnjaka u sebi. Ta sposobnost koju mi kao petogodišnjaci posjedujemo nikada se ne gubi.

– To je nešto što vježbate svaki dan kada sanjate – podsjeća nas Land.

Kako ćete pronaći tog petogodišnjaka?

Land nas izaziva sve: Sutra, uzmite viljušku, probudite petogodišnjaka i smislite 25 ili 30 ideja kako ćete poboljšati tu viljušku.

- OGLAS -

Pročitajte još

NAJNOVIJEFACE.BA