Najpoznatiji proizvod Zastave prošao je trnovit put od ponosa tadašnje zemlje, preko statusa najgoreg automobila na svijetu, pa do sve poželjnijeg oldtimera.
Prvi primjerak Juge proizveden je 28. novembra 1980. godine, ali je prvi primjerak s proizvodne trake prigodno sišao dan kasnije, na Dan Republike. Razvoj Juga krenuo je puno ranije kao projekt Y, a model se skrivao pod kodnim imenom Zastava 102. Osnova je bio Fiat 127, ali uz potpuno novi vanjski dizajn i nešto kraći međuosovinski razmak. Tada još uvijek moderni Jugo dolazi u vrijeme energetske krize, baš kad je najslabija verzija bila jedan od štedljivijih modela na tržištu, piše Index.hr.
Pored Juge 45 s malim četiricilindarskim motorom, koji se temeljio na konstrukciji iz 1955. godine, bio je tu 1.1-litreni Stojadinov motor s 55 KS, a nudio se i s pet-stupanjskim mjenjačem. Konačno, vrh ponude je činio 1.3 sa 65 KS, a posebno je bio zanimljiv u kombinaciji sa šminkerskim GVX-om.
Jugo je gabaritima zadržao kompaktne mjere (349 x 154 x 134 cm), ali se zato isticao jednim drugim detaljem. Naime, osim dostavne izvedbe razvijen je i kabriolet, a koji je danas i zbog teške dostupnosti itekako tražena roba.
Jugo je iz godine u godinu bio sve popularniji, a proizvodnja se zahuktavala. Konačno, dolazi i posao stoljeća, izvor u Ameriku, zbog kojeg Jugo čak mijenja i ime u Yugo. Od tog posla profitirat će i domaći kupci jer je Zastava zbog izvoza prisiljena podizati kvalitetu.
Rekordna proizvodnja zabilježena je 1989. godine, a onda priča kreće nizbrdo. S raspadom države raspada se i lista kooperanata na kojoj je bilo jako puno kompanija iz Hrvatske. Umjesto nasljednika, proizvodnja Yuga se uz manje modifikacije i sve slabiji interes tržišta nastavlja i u novom mileniju.
Yugo je preživio sve udarce i izdržao sve do novembra 2008. godine kad je zaustavljena proizvodnja. Priča je da je zadnji primjerak navodno prodan za 50.000 eura. Tokom 28 godina proizvedeno je ukupno 794.428 primjeraka ovog automobila. Ukupno je u Americi prodana 141.000 primjeraka.
Danas, s vremenskim odmakom od nekoliko desetljeća, sve je više onih koji nostalgično gledaju na Zastavine automobile. Objektivno gledano, bili su to solidni automobili, daleko bolji od istočne konkurencije, a koji su uspješno odradili svoj zadatak motorizacije stanovništva.
Kao što smo jednom rekli, bilo je to neko drugo vrijeme, kada je generalka stajala koliko danas košta izmjena ulja i filtera u ovlaštenom servisu.