Maria Montessori jedno je od najpoznatijih imena predškolskog odgoja i jedna je od najvažnijih osoba modernog odgoja. Svoj je život posvetila zastupanju prava djeteta i dokazivanju njegovih izvanrednih intelektualnih sposobnosti te je na edukaciju gledala kao na ključ djetetova razvoja i važan čimbenik djetetove pripreme za život.
Spoznala je da je djetetov način učenja po prirodi holističan te je potrebno znati ne samo što dijete uči, već i na koji način uči.
„Upijajući um”, djetetova je sposobnost da upija i organizira poticaje zaprimljene iz okoline te interakcije s vršnjacima, roditeljima i drugim odraslima. Dakle, dijete uči od rođenja.
Marija Montessori rođena je 1870. godine u gradu Chiaravalle u Italiji, bila je sklona proučavanju prirode I završila je studij medicine kao prva žena liječnik u Italiji. God. 1906. počela medicinsku praksu s grupom od šezdeset djece zaposlenih roditelja u četvrti San Lorenzo u Rimu. Ondje je osnovana prva “Dječja kuća” (“Casa dei Bambini”) u kojoj je nastala Montessori metoda odgoja i obrazovanja. Dječju kuću pohađala su djeca od dvije do šest godina. Svaki komad opreme, svaka vježba, cijela metoda Montessori razvijena je na temelju onog što djeca mogu učiniti “prirodno”, sama, bez pomoći odrasle osobe. Metoda se pokazala vrlo uspješnom pa se ubrzo nakon toga osnivaju novi vrtići u Rimu i Milanu, a nju su kao stručnjaka pozivali u Englesku, Australiju i Ameriku gdje je pomagala pri osnivanju novih kuća koje su njegovale njenu metodu odgajanja. Godine 1914. napisala je: „Nisam ja izmislila metode obrazovanja, ja sam samo dala maloj djeci priliku da žive.“
Kako je Maria Montessori započela s „otkrićem“ djeteta?
Maria Montessori bila je žena koja je nadahnjivala. Svoju metodu utemeljila je na naučnom zapažanju kojim je započela svoj rad u Psihijatrijskoj klinici Sveučilišta u Rimu, gdje je promatrala slaboumnu djecu koja su se u toj bolnici liječila. Nije se radilo o mentalno zaostaloj djeci, nego o djeci koja se nisu mogla uklopiti u porodicu ili školu, pa su bila smještena u posebne odjele, u malene prostore.
Montessori je za razliku od svojih kolega liječnika naslutila da je pitanje zaostalih ponajprije pedagoško, a manje medicinsko. Uskoro je od tadašnjeg ministra školstva dobila zadaću učiteljicama u Rimu održati niz predavanja o odgoju slaboumne djece. Iz tog niza izrasla je Učiteljska škola duševnog razvoja u kojoj je stekla vrijedno pedagoško iskustvo poučavajući slaboumnu djecu. Tako je započeo njezin rad s djecom.
Stvarajući svoju metodu, otpočetka je vjerovala kako njezini postupci nisu samo pokušaj da pomogne slaboumnoj djeci, već su to bili logičniji, racionalniji postupci od onih koji su tada prevladavali u odgoju djece uobičajena razvoja. Stoga je slutila da se oni mogu primijeniti u odgoju djece uobičajena razvoja.