Period osamdesetih godina prošlog nije bio baš najbolji za Saab. Švedski proizvođač vozila je počeo da pada u finansijsku krizu, kako zbog skupe radne snage na domaćem tržištu tako i zbog najezde novih rivala u premijum klasi.
Kao rezultat, Saab je bio primoran da proda dio svog vlasništva američkom proizvođaču General Matorsu, a mnogi će se složiti da je to označilo pad za ovu slavnu kompaniju. Međutim, u istom periodu Saab je debitovao sa jednim prelijepim konceptom automobila za koga još uvek postoji žal što nije ušao u serijsku proizvodnju.
Njegovo ime je EV-1 (Experimental Vehicle 1 ili Eksperimentno vozilo 1), a prikazan je 1985. godine. Izrađen je na bazi popularnog modela 900 Turbo. Šveđani su uspjeli da sakriju porijeklo tako što su dali odriješene ruke dizajneru Bjornu Envalu, a ovaj im je u znak zahvalnosti pružio prelepi sportski kupe u 2+2 konfiguraciji.
Kompletna školjka je razvijena od metala, ali je krov bio od stakla. Zanimljivo je da je krov pružao solarne ćelije koje bi prikupljenu energiju stavljale na raspolaganje automobilu za potrebe pokretanja klima uređaja u enterijeru čak i kada bi vozilo bilo ugašeno. Cjelokupan enterijer je bio pozajmljen, uključujući i sjedišta, od Chevrolet Corvette, čime je već tada nagoviještena saradnja dvije kompanije.
Ispod haube se krio poznati 2,0-litarski turbo benzinac, ali dok je snaga bila ograničena na 160 “konja” u modelu 900 Turbo, ovaj put je podignuta na 285 “grla”. To je omogućavalo da EV-1 krasi ubrzanje do 100 km/h za 6,9 sekundi uz maksimalnu brzinu od 270 km/h.
Koliko se dizajn pokazao futurističkim možda najbolje potvrđuje podatak da se EV-1 pojavio u filmu “Back to the Future Part II” (Povratak u buducnoćnost II dio), gdje se radnja dešava u 2015. godini. Većina automobila u filmu je modifikovana tako da izgleda futuristički, ali EV-1 nije morao da pretrpi izmjene.
Iako je dobio dosta pohvala, EV-1 nikada nije ušao u serijsku proizvodnju iz razloga što Saab nije imao finansije da u vrijeme krize investira u slabo prodavani sportski proizvod.