Vozači koji žele da izbjegnu promjenu guma svake jeseni i proljeća mogu da na svoje automobile montiraju gume za sva godišnja doba umjesto namjenskih ljetnjih ili zimskih guma. Međutim, Auto Bild Allrad ističe da oni i dalje moraju da odrede svoje prioritete: zimske performanse slične pravim zimskim gumama ili prijanjanje u ljetnjim uslovima slično klasičnim ljetnjim pneumaticima.
AutoBild je testu podvrgnuo sedam univerzalnih guma za sva godišnja doba dimenzija 235/55 R19, koje su namijenjene za SUV automobile. Test je obuhvatao tri različite kategorije: snijeg (trakscija, kočenje, upravljivost i slalom), mokar kolovoz (akvaplaning, upravljivost, krivine i kočenje) i suve puteve (upravljivost, kočenje, buku i otpor kotrljanja).
Test je potvrdio da koliko god da je tehnologija guma napredovala u posljednjih desetak godina, ni danas ne postoji jedna guma koja se odlično ponaša u svim uslovima. Nijedan od sedam pneumatika nije mogao da postignu rezultate kao klasična zimska guma ili prava ljetnja guma koje prolaze isti program testiranja. Prije svega, vrlo brzo dolazi do izražaja jedna stvar: sa pravom zimskom gumom možete da vozite čitave godine, ali da budete spremni na veliki kompromis, dok na ljetnjoj gumi to ne možete da radite. Budući da trakcija ljetnjih pneumatika na snijegu i ledu tako drastično pada, ovo je uzrok za izuzetno opasne situacije u saobraćaju. Ako testirate kočnice na snijegu, doći ćete do sljedećih zaključaka.
Pri brzini od 50 km/h, čak i najgora guma za sva godišnja doba, Gripmax iz Kine, zaustavlja se nakon 28,5, što je za čitavih pet metara više od gume koja se pokazala najbolje na snijegu – finski Nokian. Sa druge strane, ljetnja guma predugo kliza na ovoj brzini i zaustavlja se tek nakon zastrašujućih 62,5 metara. To može da bude katastrofalno u svakodnevnom životu, pa su ljetnji pneumatici zabranjeni u uslovima snijega i leda.
U nekim regijama, kao što su Švedska ili Južni Tirol, zimske gume su obavezne u određenom periodu godine, u toku kojeg je nelegalno voziti na njima čak i po suncu i suvom putu. Naše zakonodavstvo nije otišlo tako daleko, pa je čak i novim zakonom propisana upotreba zimskih pneumatika samo na određenim dionicama, a osim toga podrazumijeva i mogućnost opremanja vozila gumama za “zimsku upotrebu”. Pod ovim terminom mogu da se kriju i gume sa starom i besmislenom oznakom M+S (blato + snijeg).
Međutim, treba znati da guma mora da ima oznaku planine ili pahuljice da bi se mogla nazvati pravom zimskom gumom. Ovaj simbol proizvođač može da stavi na gumu tek nakon obavljenog testa na snijegu. Ovu obavezu i oznaku je izvorno uvelo američko ministarstvo saobraćaja, i ovim se potvrđuje prikladnost ovakvog pneumatika za zimske uslove. Polaganje ovog ispita nije preteško, ali u svakom slučaju donosi neku sigurnost u odnosu na gume koje ne prolaze ovaj ispit, kao što je slučaj sa gumama koje nose oznaku M+S, koju koju svaki proizvođač guma može da stavi po sopstvenom nahođenju.
Pobjednik testa je Vredestein
Sve testirane gume nose simbol pahuljice, pa su prepoznate kao potpuno zimske gume. Pa ipak, postoje jasne razlike u rezultatima zato što proizvođači guma u svojim kompromisnim gumama traže najbolji kompromis po svojim ubjeđenjima. A tu se pogledi značajno razlikuju. To je osobito vidljivo kod Mišlenove gume za sva godišnja doba, CrossClimate. Francuski proizvođač očigledno je želio gumu koja se neznatno razlikuje od ljetnje gume na suvom kolovozu.
Mišlen je na snijegu pomalo gubio kondiciju, ali je uvijek bio dovoljno siguran. Ostale gume za sve sezone su se pokazale boljim na snijegu. Pogotovo Kontinentalov i Nokianov pneumatik su se u zimskim uslovima značajno približili pravoj zimskoj gumi. Međutim, one se ne ponašaju jednako brzo i upravljivo na suvom asfaltu kao Mišlenove gume za sva godišnja doba.
Tako vozač mora da odluči šta mu je prihvatljivije: da li mu treba guma koja je po performansama bliska zimskoj ili ljetnjoj gumi. Dakle, guma za sva godišnja doba je uvijek kompromis. U testiranoj dimenziji se kao najbolji pokazao pneumatik Vredestein Quatrac 5. On nije tako dobar na snijegu kao Nokian i Kontinental, ali ljeti je bolji od njih, ali opet nije sasvim dobar kao Mišlen.
Auto Bild opisuje Quatrac 5 kao “izvrsnu gumu za sva godišnja doba sa odličnim voznim performansama u svim uslovima, gumu koja ima dobar balans i preciznu upravljivost, kratak zaustavni put na mokrom i snijegom pokrivenom kolovozu, a da na kraju ima i dobar odnos cijene i kvaliteta. Autori su zaključili da ova guma ima najbolji balans između ljetnjih i zimskih performansi, ističući da nema nijedan ozbiljan nedostatak u bilo kojim uslovima.