Prva konferencija o e-trgovini u BiH pod nazivom “Let's do eCommerce” održana je 16. marta ove godine u Hotelu “Hills” u Sarajevu u organizaciji Asocijacije za internet-trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini.
Konferencija je okupila više od 250 ključnih igrača u industriji e-trgovine u Bosni i Hercegovini i regiji, pružajući jedinstvenu priliku učesnicima da se educiraju iz inspirativnih priča najuspješnijih preduzetnika iz eCommerce industrije. Teme konferencije obuhvatile su tehnološka rješenja za online kupovinu, autentičnost velikih brendova u e-trgovini, kao i finansijski i regulatorni okvir industrije.
Alma Ahmić, izvršna direktorica Asocijacije za internet-trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini, izjavila je da je asocijacija neprofitna organizacija uspostavljena s ciljem promoviranja i podrške razvoju e-trgovine u Bosni i Hercegovini, a ova konferencija predstavlja je značajan korak prema postizanju tog cilja.
Konferencija je pružila vrijedne uvide i akcijske savjete o tome kako potaknuti rast e-trgovine u zemlji, kao i kako riješiti jedinstvene izazove i prilike koje sektor predstavlja. MarketMakers projekt, podržan od strane Vlade Švicarske za zapošljavanje mladih u Bosni i Hercegovini, prati aktivnosti Asocijacije od samog osnivanja i Dinka Majanović, Voditeljica investicija MarketMakers projekta, dodaje: “Ponosni smo partner ‘eComm’ Asocijacije od samog početka, kao i ove konferencije koja će biti centralno mjesto razmjene informacija o e-trgovini i digitalizaciji uz svijetle primjere iz BiH i regije kako se može uspješno postati dio e-tržišta. Cilj MarketMakers projekta je razvoj modernih radnih mjesta i zapošljavanje mladih ljudi te smo vrijednost ulaganja u e-trgovinu vidjeli kao priliku da naši mladi ljudi nađu interesantne i dobro plaćene poslove u ovom sektoru.”
U saradnji sa stručnjacima iz kompanije “Valicon” i spomenutim projektom MarketMakers, sprovela je prvo eCommerce istraživanje sa najvećim uzorkom do sada: sa preko tri hiljade ispitanika, koje je dalo detaljan uvid u eCommerce tržište u Bosni i Hercegovini. Matjaž Robinšak, direktor istraživanja u kompaniji “Valicon”, otkrio je na konferenciji da iako je visoka upotreba interneta, penetracija online kupovine u Bosni i Hercegovini još je uvijek niska. Međutim, očekivanja su da će se to promijeniti u narednim godinama, kao što se dogodilo prije deset godina u Sloveniji i Hrvatskoj. Potencijal za rast postoji, međutim građani BiH trenutno koriste internet uglavnom za društvene mreže.
Budućnost online kupovine u BiH ne leži u broju kupaca, već u učestalosti kupovina i širini ponude, kako nove kategorije ulaze na tržište. Današnji kupci su već prilično aktivni, a tržište se razlikuje od Slovenije i Hrvatske, jer je online ponuda već puno veća nego prije deset godina. Veliki postotak potrošača već koristi internet putem mobilnih uređaja, a situacija e-trgovina je slična kao i u Srbiji i Makedoniji.
Plaćanje pouzećem još uvijek je preferirani način plaćanja, a povjerenje u online kupovinu je i dalje nisko i potrošači još uvijek više vole otići u fizičke trgovine i provjeriti proizvode prije kupovine.
Amir Trokić ispred kompanije “Mastercard”, koja radi na promociji sigurnog plaćanja u Bosni i Hercegovini, dodaje: “‘Mastercard’ ima ključnu ulogu u olakšavanju e-trgovine i digitalnih plaćanja u Bosni i Hercegovini. Svojom naprednom tehnologijom plaćanja i sigurnim online rješenjima za plaćanje, ‘Mastercard’ je pomogao u pokretanju rasta sektora e-trgovine u našoj zemlji. Naša posvećenost inovacijama i korisničkom iskustvu doprinijela je tome da online kupovina i plaćanje budu sigurni i praktičniji za potrošače, dok istovremeno omogućavamo poslovnim subjektima pouzdan i efikasan proces plaćanja. Kompanija ‘Mastercard’ je prepoznata kao partner u unapređenju digitalne ekonomije u Bosni i Hercegovini.”
Mlađa populacija potiče rast online kupovine, posebno mladi, zaposleni, urbani pojedinci i porodice s malom djecom. Prekogranične kupovine su općenito niske u regiji, sa samo oko deset posto ukupne vrijednosti kupovina koje idu u inostranstvo. Bosna i Hercegovina je relativno zatvorenija u tom pogledu u usporedbi s drugim zemljama, poput Češke, gdje prekogranične kupovine čine trideset-četrdeset posto ukupne prodaje. Uprkos izazovima, “AliExpress” je najjači strani trgovac u BiH, s naglaskom na kupovinu manjih vrijednosti. Iako je trend u Sloveniji i Hrvatskoj u padu, “AliExpress” ostaje jak u Bosni i Hercegovini i Srbiji.
Budućnost online kupovine u BiH je obećavajuća i vjerojatno će slijediti isti put kao u drugim zemljama u regiji. Kako se online ponuda povećava, a povjerenje u e-trgovinu povećava, građani BiH će vjerojatno prihvatiti praktičnost online kupovine, stvarajući značajnu priliku za rast u ovom sektoru.
“NLB Banka” je prepoznata kao lider u digitalnim uslugama i proizvodima na lokalnom tržištu i aktivno učestvuje u razvoju online trgovine u Bosni i Hercegovini.
“Izuzetno nam je zadovoljstvo što smo partneri prve konferencije ovakve vrste u Bosni i Hercegovini. Našom podrškom ecommerce industriji zasigurno ponovno potvrđujemo naš put digitalne banke. Često naglašavamo da je ovaj region naš dom i da ga želimo razviti i unaprijediti za sadašnje i buduće generacije, a upravo je digitalizacija i podrška poboljšanju savremenih procesa i tehnologija dio jezgre naše poslovne strategije. Pratimo životne potrebe naših klijenata i ljudi u našoj zajednici; veoma nam je važno da damo svoj doprinos ka razvoju ecommerce industrije u BiH, kako bi u konačnici zajedno sa drugim partnerima na tržištu razvili korisnička iskustva, ekonomsko okruženje i bili u toku sa svjetskim trendovima”, izjavila je Lidija Žigić, predsjednica Uprave “NLB Banke” d.d., Sarajevo
Odziv učesnika iz privatnog i javnog sektora na konferenciji pokazao je da je e-trgovina ključni dio ekonomskog razvoja Bosne i Hercegovine i da postoji veliki potencijal za rast ove industrije. Dok se e-trgovina nastavlja širiti globalno, naša zemlja mora nastaviti ulagati u razvoj sektora i podržavati svoje ključne igrače. Asocijacija za internet-trgovinu “eComm” u Bosni i Hercegovini će nastaviti pružati platformu za saradnju i inovacije unutar industrije, potičući rast i razvoj eCommmerce preduzeća.
Konferencija je podržana od Švicarske vlade kroz projekt MarketMakers kao generalnog partnera, te kroz projekt “Otvoreni regionalni fond za jugoistočnu Evropu za vanjsku trgovinu” (ORF FT) koji provodi “Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit” (GIZ) GmbH uz sufinansiranje Evropske komisije i Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj Njemačke, te “NLB Banka” i “Swiss EP” (Swiss Entrepreneurship Program) kao organizacione partnere, zlatne partnere poput kompanije “Mastercard” i Ministarstva privrede Kantona Sarajevo, te srebrene partnere poput OLX BiH, “Korpa”, VISA i “BH Telecoma” i bronzane partnere, uključujući JP “BH Poštu”, “CloudCart”, “Datalab”, GS1 Bosne i Hercegovine i “Sport Vision”.