U evropskom automobilskom sektoru prodaja stagnira u 2024. godini. Teška godina koja već sad daje predznake dolaska još teže 2025., a nekoliko je razloga za to.
Kada u januaru budemo finalizirali prodajne brojke sigurno ćemo govoriti o teškoj godini za veliku većinu brendova. O nekima to možemo već sada, ali sačekajmo da se podvuče crta.
Godinu iza nas je obilježila ekspanzija kineskih brendova, kao i uvođenje dodatnih carina na izvoz njihovih električnih automobila u EU. Ovo je godina u kojoj je došlo do stagnacije potražnje za ovom vrstom vozila i, općenito, stagnacije cijelog tržišta.
Svemu tome pridodaje se i veoma važan faktor za velike evropske proizvođače, a to je da gube tlo pod nogama u Kini, nekada jednom od njihovih najvažnijih tržišta. Njihov profit je ozbiljno pogođen.
Glavni njemački brendovi i Stellantis, već se suočavaju s velikim izazovima koji predviđaju da će put biti još teži u 2025. godini. Analitičari navode nekoliko ključnih razloga zašto će se iduće godine evropski brendovi suočiti s olujom.
Gledajući aktuelne prodajne brojke za Evropu, za oktobar, vidimo da je registrovano 1.040.390 jedinica automobila, što je za 0,1 posto manje nego prethodne godine. U ukupnom zbiru za prvih deset mjeseci ove godine, sektor je jedva porastao za 1,1 posto.
Stručnjaci već mjesecima upozoravaju na stagnaciju prodaje električnih automobila, ali to ključne menadžere sektora uopšte ne dotiče. Sada kada nema tolike potražnje, postoji prekomjerna proizvodnja i višak kapaciteta koji, u kombinaciji s drugim faktorima, tjeraju mnoge velike proizvođače na duboke strukturne promjene i velike rezove.
“Rezovi” su ključna riječ za 2025. godinu. Možda od ovog problema najviše pati VW grupacija, koja priprema masovna otpuštanja u svojim njemačkim fabrikama. S druge strane, Stellantis nije u mnogo boljoj situaciji i njen bivši izvršni direktor Carlos Tavares je prije samo nekoliko dana izašao na mala vrata. Ni Ford nije pošteđen, oni najavljuju rez za 4.000 uposlenih.
Sve su ovo predznaci onoga što bi autoindustriju moglo čekati sljedeće godine, potaknuti potencijalnim trgovačkim ratom, ne samo s Kinom, već i sa SAD kada se Donald Trump vrati u svoju fotelju u Bijeloj kući.
Pad potražnje kao domino efekat
Analitičari bez dlake na jeziku govore o skoro “savršenoj oluji” koja će sljedeće godine pogoditi sektor, odnosno ključne poslodavce širom evropskog kontinenta.
Pritisak na cijene, gubitak tržišnog udjela u Kini, strožija regulacija CO2, tarifni rizik i kontinuirano slaba potražnja vjerovatno će dodatno smanjiti profit sektora, uprkos pojačanim naporima za restrukturiranje.
Oprez investitora, potencijalne višemilionske kazne koje će brendovi morati platiti zbog nepoštivanja propisa o emisiji CO2 od sljedeće godine i mogući trgovački ratovi primoraće velike proizvođače da nastave sa smanjivanjem radnih mjesta.
Ford, Mercedes, BMW, Volkswagen i većina brendova Stellantisa nastoje da smanje troškove na bilo koji način. Ne zaboravimo da se kriza u autosektoru širi i na druge kompanije u lancu nabavke, kao što su Bosch, ZF, Continental, Schaeffler i niz drugih manjih koje takođe planiraju masovna otpuštanja ili su već stavili ključ u bravu.