Kada je sredinom marta ove godine Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH usvojio Prijedlog zakona o mjeriteljstvu po hitnom postupku, nije trebalo dugo da na adresu PSBiH stigne dopis koji je, kako FACE saznaje iz pouzdanih izvora, došao po nalogu direktorice Instituta za mjeriteljstvo BiH, Milice Ristović-Krstić – čelne osobe ove institucije koja je bliska stranci SNSD, odnosno porodici Dodik.
FACE je u posjedu dopisa koji je poslat članovima Kolegija Predstavničkog doma PSBiH, članovima Kolegija Doma naroda PSBiH, poslanicima Predstavničkog doma PSBiH i delegatima Doma naroda PSBiH.
Sve dolazi nakon predloženih izmjena i dopuna Zakona o mjeriteljstvu BiH, kojim bi se spriječila samovolja čelne osobe u ovom institutu, te bi se svi propisi uskladili sa evropskim propisima iz oblasti mjeriteljstva, kao i OIML preporuke. Pritom, direktorica Ristović-Krstić čini sve kako bi se sve moglo odvijati bez ikakvog nadzora i pravnog utemeljenja.
Dopis koji je u našem posjedu, a koji je inicirala Dodikova stranački bliska Milica Ristović-Krstić, navodi nekoliko stavki koje ćemo u nastavku “demistificirati”, odnosno otkriti srž njenog djelovanja koje je ponukano SNSD-ovim stranačkim interesima, odnosno htijenjem za držanjem monopola nad mjeriteljstvom u BiH.



Tiha stranačka lobiranja – preuzimanje monopola nad mjeriteljstvom u BiH: Evo šta sve trebate znati
Spomenuti zakon o izmjenama i dopunama Zakona o mjeriteljstvu ne funkcionira kao supstitucija za sve odredbe već postojećeg zakona. On se odnosi samo na zaključke PSBiH. Posrijedi je, kako smo saznali, pokušaj manipuliranja činjenicama, odnosno tvrdnje da će izmjene učiniti zakon “rigidnijim” i “restriktivnijim”. Spomenute izmjene, napominjemo, odnose se samo na sprečavanje i sprovođenje samovolje direktora/ice ove institucije.
U nastavku objašnjavamo i kako je SNSD kadar odlučio blokirati pokušaj suzbijanja Dodikovog monopola nad mjeriteljstvom u BiH.
U dopisu koji je u našem posjedu postoje 44 potpisnika, 44 osobe koje su – djelujući pod prisilom SNSD kadra ili zbog straha da će ostati bez svojih pozicija – protiv Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU. Imena potpisnika dopisa su također u FACE-ovom posjedu i narednih dana ćemo otkriti sva imena i prezimena.
Navedeni EU propisi su iz oblasti mjeriteljstva, baš kao i OIML preporuke. Bosna i Hercegovina, potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između EU i BiH, obavezala se preuzeti EU propise i implementirati iste u bh. zakonodavstvo.
Također, podsjećamo da je Institut za mjeriteljstvo BiH punopravni član WELMEC organizacije, koja služi kao podrška “zainteresiranim stranama” pri implementaciji Evropskog regulativnog okvira iz oblasti mjeriteljstva.
Ovaj institut je i pridruženi član OIML-a, pa ostaje nejasno kako su spomenute izmjene i dopune zakona štetne. Prema našim informacijama, one bi najviše štetile onima koji diktiraju pravila samovoljno ili onima koji uvode antipravne propise. To je glavni razlog sprečavanja donošenja ovog zakona jer bi “blokatori” tako utrli put ka daljnjem preuzimanju propisa koji ne bi imalu pravno utemeljenje i nadzor nad tim procesima.
“Ogolit će se istina”
U stavci 2. ovog dopisa, kreator, odnosno potpisnici navode da je Prijedlog zakona o mjeriteljstvu BiH “presedan” i “atak na ovu instituciju”… Međutim, Zakon o osnivanju Instituta za mjeriteljstvo BiH, iako je donesen 2004., nakon Zakona o mjeriteljstvu BiH iz 2001., ne navodi odredbe u vezi sa ulogom Savjeta za mjeriteljstvo BiH. U dopisu je sporna i tačka 4., pa je FACE s tim u vezi razgovarao sa pouzdanim izvorom, koji je napomenuo da Savjet za mjeriteljstvo nije konsultovan u procesu donošenja, te da je pozadina “bojazan od ukidanja podzakonskih akata koji nemaju pravno utemeljenje”.
“Jasno je navedeno da se među donesenim aktima nalaze i veoma dobra zakonska rješenja koja treba uskladiti sa zakonom po pitanju učešća Savjeta za mjeriteljstvo BiH jer isti nije konsultovan u procesu donošenja. Izmjenama i dopunama zakona su decidno navedena prijelazna rješenja i nije tačno da se odmah ukidaju svi pravilnici, ali očigledno postoji bojazan od ukidanja podzakonskih akata koji nemaju pravno utemeljenje u oblasti zakonskog mjeriteljstva kroz EU regulativu i OIML preporuke, kao što su mjerila gledanosti. Iznošenje neistina je lako dokazivo i pitat ćemo DEI koliko je od četrdeset navedenih propisa upućeno njima na mišljenje i lako će se opet ogoliti istina da je samo određen broj pravilnika, onih opravdanih, poslan u DEI”, otkriva pouzdan izvor FACE-a.
“Pozivati se na nefunkcionalnost Savjeta za mjeriteljstvo, a pritom ne uvažavati isti savjet koji je bio u mandatu prilikom donošenja akata iz 2023. godine, ukazuje na spremnost ne samo direktora nego i svih potpisnika na nezakonito djelovanje i ignorisanje zakonodavnih obaveza. Donijeti podzakonske akte i ignorisati rad Savjeta za mjeriteljstvo je već dobio sudski epilog i Sud BiH je ukinuo osporavani podzakonski akt o mjerenju gledanosti. Međutim, to potpisnicima dopisa nije sporno, jer očigledno nisu shvatili svoju ulogu kao državni službenici, a to je da se poštuju sudske odredbe, kao i rad Parlamentarne skupštine BiH”, napominje naš izvor.
Podsjećamo, Savjet za mjeriteljstvo ima jasnu ulogu čak i kroz aktuelni Zakon o mjeriteljstvu, što Institut za mjeriteljstvo BiH nije poštovao. Donesen je sporni pravilnik u kojem se “preferira” kompanija bliska porodici Dodik. Pravilnik je stavljen van snage 2023. godine, te se otad ne mjeri gledanost TV-kuća u našoj zemlji. Tako je onemogućeno ubiranje marketinških prihoda. Sve je dobilo i sudski epilog, jer je to bio prvi razlog “obaranja” Pravilnika o mjerenju gledanosti, a koji je pogodovao kompaniji u vlasništvu porodice Dodik.
Narednih dana, čitajte feljton “Institut za mjeriteljstvo BiH: Monopol težak 40 miliona KM”. Portal „Face.ba“ otkriva sve detalje političkog instruisanja i skandalozna manevrisanja SNSD-ovog kadra, koji sprovode samovolju, urušavaju državnu instituciju i “„ubiru” velike količine novca i drže monopol nad mjeriteljstvom gledanosti u BiH. U danima koji slijede donosimo vam dokumente od značaja i objašnjenje “teško” četrdeset (40) miliona KM… i to nije sve!
Institut za mjeriteljstvo BiH je nadležan za:
- pripremu nacrta zakonskih akata i drugih propisa iz domena svoje nadležnosti i koordinaciju i donošenje propisa po kojima rade institucije za mjeriteljstvo u entitetima;
- ostvarivanje etalonske baze na nivou državnih etalona i nadziranje ostvarivanja etalonske baze sekundarnih i radnih etalona;
- osiguravanje sljedivosti mjerenja u BiH do međunarodnih etalona mjernih jedinica;
- uspostavljanje, imenovanje i nadziranje mjeriteljske laboratorije;
- nadziranje i koordiniranje rada službi za kontrolu predmeta od plemenitih metala;
- vršenje kalibracije i verifikacije etalona (mjerila), referentnih materijala i opreme koju koriste institucije u entitetima za mjeriteljstvo u skladu s propisima usklađenim s preporukama i dokumentima Međunarodne organizacije za zakonsko mjeriteljstvo (OIML), kao i s drugim relevantnim međunarodnim normativnim dokumentima;
- bavljenje istraživačko-razvojne djelatnosti, za predlaganje i određivanje prioriteta realizacije razvojnih projekata i učestvovanje u međunarodnim projektima;
- izrađivanje studije, strategije razvoja, projekte, analize i druge poslove u cilju izgradnje mjeriteljskog sistema u BiH i mjeriteljske laboratorijske infrastrukture;
- provođenje međunarodnih ugovora o saradnji u oblasti mjeriteljstva, te u radu međunarodnih organizacija u kojima predstavlja Bosnu i Hercegovinu.
Stoga, važno je napomenuti: po nadležnostima, Institut za mjeriteljstvo BiH – tržištem kojim upravlja, određuje, radi, rukovodi – u praksi raspolaže mnogo višim sredstvima u odnosu na “sitnih” četrdeset (40) miliona KM! Oni su nadležni i za verifikaciju i homologaciju, a to je tržište vrijedno na stotine miliona KM! Upravo zbog toga, Dodikova direktorica, Milica Ristović-Krstić, pokušava izvrgnuti sudsku presudu i uspostaviti sistem u Institutu za mjeriteljstvo BiH tako da jedino ona odlučuje o svim pravilima, mjerenjima…
Sutra: portal “Face.ba” ekskluzivno objavljuje stenogram…