21 C
Sarajevo
11.05.2025

Levchenko za FACE otkriva šta će se dogoditi kada istekne mandat Zelenskog

Bivši ukrajinski ambasador u BiH i Hrvatskoj, Oleksandr Levchenko, za “Face.ba” piše o situaciji u Ukrajini, prenoseći aktuelna dešavanja koja su potaknuta ruskom agresijom na Ukrajinu.

“20.maja ističe petogodišnji mandat predsjednika Ukrajine Volodimira
Zelenskog. U međuvremenu, vlada Ukrajine ostaje legalna i legitimna. Ona će
vršiti ovlasti za ukidanje vanrednog stanja i održavanje novih izbora, u skladu sa
zakonom. Izbori za vrijeme vanrednog stanja su zakonom zabranjeni i tehnički
nemogući. Međutim s dolaskom 20. maja 2024. godine, sve je više sporova oko
pitanja mogućnosti održavanja novih predsjedničkih izbora u Ukrajini i legitimiteta
V. Zelenskog. Iako ovo pitanje nije problematično unutar zemlje, jer apsolutna
većina predstavnika političkih elita i običnih građana razumije praktičnu
nemogućnost održavanja izbora tokom krvavih borbi, golim okom se uočavaju
pokušaji predstavnika Rusije i pojedinih stranih zemalja da napuhuju ovo pitanje u
veliki problem. Posebno aktivno podgrijava situaciju ruska propaganda, koja je već
unaprijed počela izvještavati o nelegitimnosti sadašnjeg predsjednika Volodimira
Zelenskog. Sličan stav izjavljuju i pojedini političari iz satelitskih zemalja Rusije,
poput A. Lukašenka. U međuvremenu, uticajno britansko izdanje The Economist
slaže se da je ključna odredba u trenutnom utvrđivanju legitimiteta predsjednika
Ukrajine član 108. Ustava Ukrajine, prema kojem “predsjednik vrši ovlaštenja dok
novoizabrani predsjednik ne preuzme dužnost”, a za vrijeme vanrednog stanja
zabranjeno održavanje izbora. Autori publikacije jasno artikulišu da će, uprkos
naporima Ruske Federacije da diskredituje V. Zelenskog, on zapravo ostati na
vlasti sve dok je na snazi ​​vanredno stanje. Nemogućnost održavanja izbora u
skladu s međunarodnim demokratskim standardima i važećim zakonodavstvom u
vezi s neprijateljstvima na teritoriji Ukrajine je razumljivo, budući da izbori po
vanrednom stanju neće odražavati stvarno stanje volje svih građana Ukrajine, neće se
uzeti u obzir glasovi birača sa privremeno okupiranih teritorija Ukrajine, posebno
Krima, i dijelova regija Zaporožja, Hersona, Donjecka i Luganska, kao i područja
neprijateljstava. Postavlja se i pitanje sigurnosti birača i drugih učesnika u
izbornom procesu. Rusija nastavlja svakodnevni raketni teror u gotovo svim
regionima Ukrajine. Uslovi stalne opasnosti od raketiranja ili drugog granatiranja
ne mogu garantovati sigurnost birača, kandidata, članova izbornih komisija,
posmatrača i drugih subjekata, uključujući i tokom kampanje, kao i poštovanje
zakona i reda, opštepriznatih međunarodnih standarda za osiguranje ljudskih prava,
principa biračkog prava. Osim toga, strah za svoje zdravlje i život svakako će
uticati na posjetu birača biračkim mjestima na dan glasanja. Pored ovog, dovodi se
u pitanje mogućnost ostvarivanja izbornih prava ukrajinskih državljana iz redova
vojnih lica.
Pravila koja danas postoje u izbornom zakonodavstvu neće u potpunosti osigurati
glasanje ove kategorije građana. Venecijanska komisija je na stanovištu da vojna
lica po mogućnosti treba da glasaju u mjestu prebivališta, a ako ne, preporučljivo
ih je prijaviti za glasanje na biračkom mjestu u blizini mjesta gdje su. A krvavih
borbenih okršaja ima svaki dan. Takođe je potrebno uzeti u obzir potrebu da se
vojnicima pruži mogućnost da iskoriste pravo da budu kandidati na relevantnim

    izborima. Osim toga, u svijetu ima oko 6,5 miliona ukrajinskih državljana koji su
    zbog rata bili prisiljeni napustiti Ukrajinu. U Ukrajini takođe ima 4,9 miliona
    interno raseljenih lica. Sve navedeno čini praktično nemogućim održavanje
    demokratskih izbora u ovakvim uslovima. Drugi izazov vezan za organizaciju
    izbora je uništena izborna infrastruktura. Tokom oružane agresije Ruske Federacije
    uništena su ili oštećena ukupno 7.434 biračka mjesta, što je više od 22% svih
    biračkih mjesta. U uslovima neprijateljstava nije moguće organizovati punu
    predizbornu kampanju, sastanke kandidata sa biračima, masovne događaje. To će
    učesnike izbora staviti u neravnopravne uslove i biti osnova za sumnju u
    demokratsko izražavanje volje. Takođe ne postoji mogućnost stvaranja biračkih
    mjesta na teritoriji aktivnih neprijateljstava, ne postoji mogućnost djelovanja
    političkih ogranaka stranaka i relevantnih nevladinih organizacija koje prate
    izbore.
    U svijetu postoje slučajevi održavanja izbora tokom rata. Za vrijeme Drugog
    svjetskog rata održani su izbori u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Državama, ali na
    teritoriji ovih zemalja nije bilo neprijateljstava. Osim toga, standardi demokratskih
    izbora u prvoj polovini 20. stoljeća razlikuju se od današnjih. Situacija u
    Afganistanu i Iraku, gdje su se održavani izbori za vrijeme neprijateljstava također
    se suštinski razlikovala od situacije u Ukrajini. Sjećamo se i izbora u Hrvatskoj

    1. i 1995. godine za vrijeme Domovinskog rata, kao i izborne kampanje u
      Ukrajini 2014. godine. Međutim, Ukrajinu sada očekuje jedna od najopasnijih
      ofanziva ruske vojske, koja je najjača armija u Evropi, a koja je već praktično
      počela napad u oblasti Harkova. Ali ruska vojska nisu radikalni islamisti ili srpski
      separatisti podržani spolja. Osim toga, sadašnji borbeni okršaji su stotine puta
      intenzivniji od onih u Donbasu u junu 2014. Stoga će stvarno održavanje izbora
      biti moguće tek nakon stvarne deokupacije privremeno okupiranih teritorija i
      završetka rata. Kao demokratska zemlja, Ukrajina teži održavanju stvarnih izbora i
      izražavanja volje građana, a ne simulacije izbora koje je Kremlj održao u martu
      2024.”
    - OGLAS -

    Pročitajte još

    NAJNOVIJEFACE.BA