Jedna osoba je preminula, a nekoliko je povrijeđeno prije nekoliko dana tokom jakih turbulencija na letu iz Londona ka Singapuru.
Avion je iznenada propao, zbog čega su putnici i stvari letjeli po kabini, prije nego što je vanredno sletio u Bangkok.
Ljudi koji često lete avionom znaju za iznenadne potrese kada avion dospije u turbulenciju.
Većina turbulencija se dešava u oblacima s uzlaznim i silaznim vjetrom, kaže Sajmon King iz BBC vremenske prognoze i bivši oficir Kraljevskog ratnog zrakooplovstva (RAF).
Većina će biti osrednje jake, ali u većim oblacima – poput kumulonimbusa – haotična kretanja mogu izazvati jače, ponekad i turbulencije s ozbiljnim posljedicama.
Turbulencija „čistog zraka” – koja je, kao što ime kaže, bez oblaka i ne može se vidjeti, mnogo je problematičnija jer ju je veoma teško otkriti.
“Ova vrsta turbulencije se dešava oko mlaznog toka, brzog protoka zraka koji se obično nalazi na 12.000-18.000 metara visine” – kaže akademski i komercijalni pilot zrakoplovstva Gaj Graton, piše BBC.rs.
Može se desiti da je razlika u brzini između zraka u mlaznom toku i onog koji okružuje avion i do 160 kilometara na sat. Ova razlika stvara turbulencije.
Ona je uvijek prisutna i kreće se, što otežava izbjegavanje.
“Ako letite iz Evrope u Sjevernu Ameriku, naprimjer, teško ih je u potpunosti izbjeći” – kaže Graton i dodaje da zbog toga na letu može doći do više ozbiljnih turbulencija.
Avioni su dizajnirani da podnesu najgore što turbulencija može da izazove, kaže Graton, vanredni profesor avijacije i životne sredine na Univerzitetu Kranfild.
“Malo je vjerovatno da će turbulencija uništiti letjelicu” – dodaje.
Međutim, nije baš povoljna za letjelice, zbog čega piloti pokušavaju da je izbjegnu ili uspore – i uključe znak za pojas.
Stručnjaci kažu da u ekstremnim scenarijima turbulencija može prouzrokovati strukturno oštećenje aviona zbog jakih udara zraka.
Ozbiljna turbulencija je opasna za putnike zbog nasilnog kretanja koje može da izbaci iz mjesta svakog ko nije vezan pojasom.
Stručnjaci za bezbjednost u zrakoplovstvu kažu da su smrtni slučajevi i povrede usljed turbulencija i dalje rijetki.
Džon Strikland, stručnjak za zrakoplovstvo, rekao je da su povrede od teških turbulencija „relativno rijetke” u kontekstu miliona obavljenih letova.
Američki nacionalni odbor za bezbjednost u saobraćaju saopćio je da su bile 163 „ozbiljne povrede zbog turbulencije” u američkim aviokompanijama između 2009. i 2022. godine – u prosjeku oko 12 godišnje.
Koja je uloga pilota
Piloti će prije leta dobiti konkretne prognoze s meteorološkim podacima, koji su im važni za planiranje ruta.
To znači da bi trebalo da budu u stanju da, naprimjer, izbjegnu izolovane grmljavine.
Međutim, turbulenciju „čistog zraka” je malo teže izbjeći.
“Drugi avioni koji su prije njih prošli istu rutu će prijaviti bilo kakvu turbulenciju” – kaže Graton.
Piloti će pokušati da izbjegnu ove oblasti ili će usporiti kako bi umanjili njihov utjecaj.
Posade su također obučene kako da reaguju na turbulencije.
Šta putnici mogu da urade
Savjet putnicima je da ostanu vezani i da teže objekte ne vade iz prtljaga.
Piloti savjetuju putnike da budu uvijek vezani, upravo zato što su turbulencije nepredvidive.
Da li su turbulencije učestale
Pojedini istraživači smatraju da su klimatske promjene omogućile češće turbulencije.
Prošle godine, naučnici sa Univerziteta Reding u Velikoj Britaniji otkrili su da se proceat snažnih turbulencija povećao za 55 posto od 1979. do 2020. godine na uobičajeno čestoj ruti preko sjevernog Atlantika.
Povećanje su objasnili promjenama brzine vetra na velikim visinama zbog toplijeg zraka usljed emisije ugljika.
Gej Graton kaže da je moguće da se češće srećemo sa turbulencijama i zato što više letimo.
To znači da je veća gužva na rutama, što čini odluku pilota da izbjegne turbulencije težom, jer moraju da održavaju bezbjednu minimalnu udaljenost od drugih aviona u toj oblasti, prenosi Dnevni avaz.